Recensie: Hamlet – William Shakespear

Originele titel: Hamlet
Auteur: William Shakespear
Uitgever: Atlas Contact
Verschenen: 2013 (origineel 1602)
Genre: literatuur
ISBN: 9789025370527

Ik had Hamlet al een lange tijd in mijn kast staan, maar nu was het eindelijk eens tijd om hem te gaan lezen. Het is echt een klassieker. Ik schrok best wel even dat het origineel uit 1602 stamt. Volgens mij is dat dan ook wel het oudste boek dat ik heb gelezen tot nu toe.

Hamlets wereld stort in als zijn vader blijkt te zijn vermoord. De moordenaar is hem vervolgens opgevolgd als koning en getrouwd met Hamlets moeder. De prins moet zijn vader wreken, wat hem drijft tot al dan niet geveinsde waanzin.
Shakespeares beroemdste toneelstuk behoort tot de grote meesterwerken van de wereldliteratuur. Deze nieuwe vertaling van Peter Verstegen brengt Shakespeare tot leven in hedendaags Nederlands, waarbij de retoriek en het ritme van de verzen intact blijven. Een belangrijk extra van deze uitgave is een notenapparaat dat een schat aan achtergrondinformatie biedt.

Het is een heel apart boek om te lezen, want het leest ook weg als een toneelstuk. Erg interessant vond ik het wel. Het geeft een compleet andere beleving dan andere boeken die ik lees en ik had ook nog nooit eerder een boek gelezen in toneelstuk vorm. Dus ik was toch nog een beetje een nieuweling hier in. En wat ook erg mooi is dat deze boeken door iedereen vandaag de dag nog steeds begrijpelijk kunnen worden gelezen. Er zal hier en daar heus wel eens wat verandert zijn qua taalgebruik denk ik. Maar ik vind het erg knap en dat is ook een van de dingen dat Shakespear zo’n iconische schrijver maakt. Bij sommige dingen moet je wat meer nadenken, maar dat is ook wel erg sterk juist omdat sommige delen een soort dubbele lading of betekenis kunnen hebben. Ik ben in ieder geval blij dat ik ook dit boek weer heb kunnen afstrepen van mijn t0-read lijst. Want zeg nou zelf, dit soort boeken zijn toch wel een beetje mustreads in de literatuur.