Recensie: Half Zwart – Sally Green

9200000022070874Titel: Half Zwart
Originele titel: Half Bad
Auteur: Sally Green
Uitgever: Moon
ISBN: 9789048819539

Iedereen had het bij de releasedate van Half Zwart over dit boek zo’n beetje. Hoge verwachtingen dus, maar gaat dit ook aan mij op? Opzich leek het me namelijk wel een leuk boek. Maar toch twijfelde ik op de een of andere manier aan het feit dat het misschien wat te kinderlijk zou zijn geschreven.

Niemand wil hem, iedereen jaagt op hem…

De routine is wel oké. Wakker worden onder de blote hemel in de buitenlucht is wel oké. Wakker worden met de kooi en de boeien – het is nu eenmaal zo. Je moet je niet door die kooi laten deprimeren. De boeien schaven, maar je huid geneest snel en makkelijk, dus waarom zou je ermee zitten? Nathan groeit op in een wereld vol witte en zwarte heksen. Zijn vader is een beruchte zwarte heks en wordt door iedereen gevreesd. Zijn moeder, een witte heks, is dood. De witte heksen zijn bang voor Nathan en sluiten hem op. Want op
de dag dat hij zeventien wordt, kan hij alleen de zwarte magie van zijn vader erven, mits die hem drie inwijdingsgeschenken geeft. Als Nathan die niet op tijd ontvangt, sterft hij. Er zit voor Nathan niets anders op dan te ontsnappen en zijn vader op te sporen als hij in leven wil blijven. Maar hoe kan hij vluchten als iedereen hem in de gaten houdt en hij niemand kan vertrouwen, ook het meisje op wie hij verliefd is niet? En als hij al weet te ontsnappen, vindt hij dan op tijd zijn vader? Want de witte heksen zullen
de jacht op hem openen…

De vormgeving is bij dit boek weer echt benoemenswaardig, leuk kleurgebruik. Het is dus een boek dat over heksen gaat, opzich een interessant onderwerp. Nathan is de nakomeling van een zwarte heks, haar vader en een witte heks, haar moeder. Hij groeit op in een omgeving met witte heksen. Toch wil de raad een label aan hem gaan hangen, of hij nou een witte of een zwarte heks is. Nathan weet het zelf eigenlijk ook niet.

De witte heksen doen er alles aan om hem te breken, waardoor zijn idee van en kwaad onder druk komt te staan. Green’s schrijfstijl is echt heel goed vol leven, ook is het heel spannend op sommige momenten. Ik vond het echter wat té zoetsappig overal, waardoor het een soort zwijmel-tiener-boek wordt. Niet echt mijn cup of tea, dus daar gaan er wat puntjes naar beneden. Dit boek vindt ik persoonlijk zeer geschikt voor de wat jongere lezers, vooral die wat van Twilight houden. Toch heb ik van dit boek genoten en is het inmiddels al in 25 talen verschenen.