Recensie: Grenzeloos Koken

9200000006227488Titel: Grenzeloos Koken
Originele titel: Grenzeloos Koken
Auteur: 24 Kitchen
Genre: overige
ISBN: 9789045203584

Weer eens wat heel anders op teatimebooks.nl, een recensie van een kookboek! Ja, een echt nieuw iets inderdaad. Ik hou ontzettend van koken, maar het is altijd wel handig om er een briefje of een boek bij te hebben met heerlijke recepten. Ik kijk ook vaak met mijn moeder naar de tv-zender 24 Kitchen, zo leuk om te zien wat je wel niet allemaal kan maken. En vers koken is ook gewoon zo veel lekkerder. Dus.. om in de wereldse keuken te belanden, mocht ik van uitgeverij Karakter het boek Grenzeloos Koken recenseren. Heel erg bedankt daarvoor!

– Lekker chillen met Andrea in de Latijns-Amerikaanse keuken
– met vrienden, familie en Giovanni genieten van de Italiaanse keuken
– op avontuur met Danny in de Aziatische keuken
– wegdromen van de Arabische keuken met Nadia en Merijn
– of tover je keuken om tot een Franse bistro met John.

Alles is mogelijk: we gaan Grenzeloos Koken!

Wat als eerste opvalt aan dit boek, is dat het een erg makkelijk en handzaam formaat heeft, het is niet een zwaar boek en je kan hem rustig in je keuken neerleggen. Het liefst natuurlijk op zo’n kookboekhouder, want je wilt natuurlijk niet dat het boek vies wordt. Het boek is prachtig vormgegeven en waant je dus gelijk op reis, zo voelt het wel. In het boek kun je uit verschillende keukens kiezen; Latijns-Amerikaans, Italiaans, Aziatisch, Arabisch of Frans. Een heerlijk aanbod moet ik zeggen. Iedere kok die een recept voorlegt in dit boek is specialist in zijn eigen land/gebied.

Mijn moeder en ik hadden besloten om voor jullie, mijn trouwe lezers een recept uit te proberen uit dit prachtige boek. Maar eerst eventjes een recept uitkiezen, dit was nog niet zo makkelijk. Er staan vele foto’s bij bijna alle recepten, er zijn dus ook een aantal recepten waarbij je niet weet hoe het eruit komt te zien als het klaar is. Wat eigenlijk wel een beetje jammer is, want dat wil je vaak toch wel weten. Latijns-Amerikaans, Frans en Arabisch vielen al snel af. Frans namelijk om de kwartels, kreeften, zeebaars. Latijns-Amerikaans om zijn adobe de eceinte y hierbas, masa harina en kreeftenstaarten. Arabisch omdat er ook maar vier in staan en om de vele ingrediënten. Er zitten dus ingrediënten bij waarvan ik echt vraagtekens boven mijn hoofd kreeg. Hoe kom je daar in vredesnaam aan of het is heel erg duur om te kopen, ook al speelt dat in dit boek niet echt een rol.

Maar ik wil toch wel een beetje betaalbaar koken. Dus uiteindelijk zijn we op een Italiaans recept uitgekomen, vooral ook omdat het onze favoriete keuken is. We hebben Penne alla Amatriciana in elkaar geflanst. Dit boek krijgt van mij drie sterren, vooral om de vele dure ingrediënten en soms de onduidelijkheid rond de beschrijvingen. Net zoals ‘snijd de tomaat in blokjes’, maar hoe hoe groot moeten die blokjes dan zijn. Dat weet je als amateurkok niet echt. Maar bij dit recept stond ook geen foto en dat vond ik toch wel vervelend, aangezien je toch wel wilt weten hoe het eruit ziet voordat je het in elkaar flanst. Maar toch na ons kookavontuur, hebben we heerlijk gegeten en de verhouding van vier personen was in ieder geval perfect, de hele pan is leeg geraakt.

IMG_20141129_175535

IMG_20141129_174700IMG_20141129_175852

IMG_20141129_180211IMG_20141129_181052