Recensie: The Giver – Lois Lowry

9200000026644142Titel: The Giver (deel 1 The Giver)
Originele titel: The Giver
Auteur: Lois Lowry
Uitgever: Lannoo
Verschenen: 2014 (origineel 1993)
ISBN: 9789401417471

Ik had de titel van dit boek al meerdere malen voorbij zien komen, erg benieuwd maar hij stond ook al een langere tijd op mijn e-reader niks te doen. Laatst wist ik niet welke ik moest kiezen en klikte maar The Giver aan. Ik heb hem wel in het Engels gelezen, maar ik las op Bol.com dat de Nederlandse versie er snel aankomt, namelijk 3 oktober 2014 dus houdt ik die titel en gegevens maar aan.

The Giver is een van de klassiekers van de 20ste eeuw.
De maatschappij waarin Jonas opgroeit, lijkt op het eerste gezicht perfect. Er is geen oorlog of pijn, en er hoeven geen keuzes te worden gemaakt, want elke persoon in de Gemeenschap krijgt een welbepaalde rol. Wanneer Jonas twaalf is, wordt hij uitverkoren. Hij zal worden opgeleid door ‘The Giver’, een belangrijke man binnen de Gemeenschap. Jonas wordt nu Bewaker van herinneringen, het geheugen van de samenleving. Hij wordt ingewijd in de geheimen van anderen. Zo ontdekt hij stap voor stap de verschrikkelijke waarheid over de maatschappij waarin hij opgroeit…

Ik vond The Giver echt een goed boek. Het is denk ik wel voor de wat jongere lezers, want zelfs de Engelse versie leest erg makkelijk weg. Maar het is wel een mooi boek, want er zitten meerdere verborgen betekenissen in verwerkt.
Jonas woont in een communinity, waar hun gehele leven wordt vastgelegd. Maar op een gegeven moment wordt Jonas uitgekozen om een speciale taak te volbrengen (nee ik ga geen spoilers vrijgeven) die zijn leven doet veranderen, en daarbij ook zijn kijk op verschillende dingen zoals de community. Geheimen komen naar boven drijven, maar Jonas durft niks te doen totdat er iets gebeurd, waar bij wel bij moét ingrijpen.

Dit boek heeft me echt positief verrast het is een vrij dun boek, die makkelijk wegleest maar hij is erg meeslepend. Gewoon omdat je het hoe aan waarom niet snapt van die community. Hoe zou het zijn als je geen eigen wil hebt, dat kun je je gelukkig niet voorstellen.
The Giver is echt een mooi boek dat ik kan aanraden, je hebt het zo uit en je blijft er toch nog even over nadenken als je hem uit hebt. Het laat je namelijk beseffen hoe blij je moet zijn dat jij wel zelf mag beslissen wat je doet.