Recensie: Gisèle – Susan Smit

9200000015494038Titel: Gisèle
Originele titel: Gisèle
Auteur: Susan Smit
Uitgever: Lebowski
Genre: roman, literatuur, historisch
ISBN: 9789048817443

Ik ben altijd al fan geweest van boeken met een beetje een historische achtergrond. En dit boek trok mijn aandacht dan ook al vrij snel. Ik had nog nooit een boek van Susan Smit gelezen, maar toen ik Gisèle zag en ik wist dat het over de tweede wereldoorlog ging trok het wel mijn aandacht. Het leek mij echt een mooi boek en het is ook echt een dikkertje, maar liefst 510 bladzijdes. Dat is net iets meer dan het gemiddelde aantal bladzijdes dat ik lees in één boek, maar een dik boek op zijn tijd is ook heel fijn.

Jany bleef naar haar staan kijken, naar de krachtige slagen waarmee ze door het water kliefde, de vrijheid die sprak uit een vrouw alleen, badend in een oneindige zee.

Nederland, 1936, de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Adriaan Roland Holst, ‘Jany’ voor intimi, dichtersvorst en homme à femme, ontmoet de mooie, getalenteerde glazenierster Gisèle van Waterschoot van der Gracht. Tussen hen ontstaat een zielsverwantschap, die verder gaat dan zijn gewoonlijke romantische avonturen. Al snel voelt Gisèle zich opgenomen in de kring rond Roland Holst en wijdt ze haar leven aan de kunst en de liefde.
Op datzelfde moment droomt de jonge actrice Mies Peters van eenzelfde leven. Ze begrijpt dat haar huwelijk met de verkoper Paul en haar jonge moederschap niet te combineren zijn met een succesvolle toneelcarrière. In Jany vindt ze een hartstochtelijke minnaar; hun liefde bestaat uit strijd en evenveel momenten van groot geluk.
De gekwetste Paul zoekt zijn heil bij de snel opkomende NSB en vertrekt met een hoofd vol idealen naar het oostfront. Jany voelt dat hij van zijn ivoren toren moet afdalen om een positie in te nemen. Gisèle neemt jonge Joodse onderduikers in huis die ’s nachts, als de verduisteringsgordijnen gesloten zijn, onderwezen worden in filosofie, poëzie en tekenkunst. De oorlog dwingt uiteindelijk iedereen om de keuze te maken tussen buigen of barsten, goed en fout, haat en liefde.

Wauwie, ik vond dit echt een goed boek. Het gaat dus over de kunst van Adriaan Roland Holst, ik ken hem verder niet maar ondanks dat vond ik het echt een tof boek. Het heeft me verder niet echt nieuwsgierig gemaakt naar deze kunstenaar, maar ik vond toch dat dit persoon mooi is overgebracht. Het is dus enigszins op waarheid gebasseerd, maar toch is er ook veel bedacht. Ook de sfeer van de tweede wereldoorlog is goed neergezet en je ziet het allemaal ook voor je. Wat ik zelf, vooral in het begin nogal verwarrend vond was de switch bij ieder hoofdstuk naar een andere karakter. Hoe langer je leest, hoe meer je er aan went. Maar ik vond het toch even omschakelen.

Dit genre is echt zo mooi ook, dat moet ik even benadrukken. Historische literaire romans laten namelijk een indruk achter waar je toch nog even langer over nadenkt. Dit boek heeft dat ook weer voor elkaar gekregen, om zich lekker te nestelen in mijn hoofd. Maar zeker op de goede manier en ook positief bedoeld. Gisèle is een roman die ik je echt kan aanraden, vooral als je van historie houdt.