Recensie: Gerechtigheid – Stieg Larsson

gerechtigheidTitel: Gerechtigheid (deel 3 van Millennium)
Originele titel: The Girl Who Kicked The Hornet’s Nest
Auteur: Stieg Larsson
Uitgever: Signatuur
Verschenen: 2015 (origineel 2010)
ISBN: 9789056725396

Dit was alweer het derde deel van deze heerlijke serie vol dikke pillen. De eerste twee heb ik tijdens de leesmarathon gelezen, maar aan deze kwam ik niet meer toe jammer genoeg. Gelukkig heb ik deze nu uit en kan ik aan het vierde deel beginnen!

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het beroemde en beruchte tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde, uiterst intelligente vrouw met zwartgeverfd haar, piercings en tattoos én ze is een computerhacker van wereldklasse.

Lisbeth Salander heeft een levensbedreigende aanslag overleefd en wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, evenals de man die verantwoordelijk is voor haar duistere, pijnlijke verleden: Alexander Zalachenko. Salander wordt gezocht voor moord en door de media is ze neergezet als een psychopaat, moordenaar en satanist. Alleen Blomkvist is overtuigd van haar onschuld. Hij ontdekt de relatie tussen de vrouwenhandel, het verleden van Salander en de Zweedse veiligheidsdienst en wil daarover publiceren. Maar wil Salander wel meewerken?

Ze vertrouwt niemand en zeker Blomkvist niet, die haar als enige veel te goed kent. Uiteindelijk moet ze voor de rechtbank verschijnen. Zal het recht zegevieren?

Ik had even een pauze nodig na het verslinden van zowel deel één als twee. En op zich logisch als je nagaat dat ze per stuk bijna 700 pagina’s tellen. En op sommige momenten zijn de boeken ook best taai om door heen te komen, ook al is het verhaal nog zo goed. De kwaliteit van de serie is echt perfect, het houdt zich vast op niveau en weet aardig sterk te blijven ondanks de ellenlange stukken. Waar het toch ook eigenlijk niet zonder kan. Lisbeth wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht en ondertussen verdacht van allerlei beschuldigingen.

Het kan haar allemaal niet zoveel schelen en niemand gelooft haar toch als ze er wat van zegt. Mikael en een aantal andere mensen kennen haar en geloven haar dus ook. Ze willen daarom achter de waarheid komen en Lisbeth weer gerust laten leven. Ondertussen komen de personages natuurlijk van alles tegen op hun weg.

Geweldig hoe ook alles is beschreven in dit deel. De personages, de omgeving, de wereld, de details alles klopt gewoon. Het is knap dat hij dit allemaal zo heeft kunnen vertellen. Ook Erika en haar stiefbroer weten behoorlijk een scene te trappen in dit boek. Als je eenmaal op gang bent dan is het boek ook uit voordat je het door hebt, een mooi voordeel en een goed teken. Maar toch zag ik er eventjes tegenop. Misschien omdat ik iets teveel in een keer heb gelezen tijdens de leesmarathon. Ik ben zo blij dat deel 4 nu klaar ligt om verslonden te worden, want ik weet dat ik daar snel mee ga beginnen. Geweldige serie en een echte mustread voor iedere thrillerliefhebber.

Ik ben erg benieuwd naar het vierde deel dat is geschreven door iemand anders dan Stieg Larsson. Ik vind het erg jammer dat hij dit zelf niet meer heeft mogen doen.