Recensie: Genadeklap – Loes den Hollander

genadeklapTitel: Genadeklap (deel 2 van Dossier Metselaer)
Originele titel: Genadeklap
Auteur: Loes den Hollander
Uitgever: Karakter uitgevers
ISBN: 9789045211534

Ik heb het eerste deel van dit boek niet gelezen, maar ik dacht dat ik ook zo wel door kon gaan naar deel 2, dus dat heb ik ook maar gedaan. Ik zie wel hoe veel ik van het verhaal snap.

Nadat bekend is geworden wat er is gebeurd met Tamara Metselaer, lijken de kaarten geschud. Degene die schuldig is bevonden wordt berecht, degene die geen blaam trof gaat vrijuit. Iedereen kan verder met zijn leven. Toch klopt er iets niet. Maar wat er niet klopt wordt goed verborgen gehouden, en niet door één persoon. De uiteenlopende gevoelens en frustraties stapelen zich op, en een climax kan niet uitblijven. Er is altijd een grens aan tolerantie en vergevingsgezindheid. Maar die grens ligt voor ieder mens ergens anders.

Hmm.. het is dus niet een ideaal boek om afhankelijk van deel 1 te lezen, er zijn teveel terugkoppelingen waarvan ik niet veel begreep. Dus dat is wel jammer. Ik miste een soort van terugblik naar deel 1, waarin ik misschien meer over het eerste deel te weten zou komen. Bovendien is het voor mensen die deel 1 al een tijd terug hebben gelezen ook vervelend als ze niet meer precies alle details weten.

Maar ik zal dit boek bespreken met de dingen die wel voor mij duidelijk zijn zonder deel 1 en gelukkig bleef daar nog voldoende van over. Dit boek is in vier delen gehakt en ik vind ze allen een leuke titel hebben. Het boek bestaat vervolgens uit kleine hoofdstukken die makkelijk weglezen. Ik ben duidelijk niet helemaal bekend met alle personages. En dat merk ik ook meteen. Maar desondanks leest alles wel vrij vlot weg, ook al moet ik dingen dubbel lezen om er nog wat van te kunnen snappen. De hoofdstukken worden verteld vanuit de verschillende personages. Op zich moet ik daar altijd aan wennen en in dit geval ook omdat ik niet bekend was met de personages.

Ik vond het verhaal ondanks dat ik niet ieder detail begreep toch erg spannend en vernuftig in elkaar steken. Ik zal zeker deel 1 nog eens gaan lezen en dan vallen vast alle puzzelstukjes op zijn plaats.