Recensie: Of ik gek ben – Michiel Stroink

Originele titel: Of ik gek ben
Auteur: Michiel Stroink
Uitgever: Meulenhoff
Verschenen: 2016
Genre: roman
ISBN: 9789029091275

Benjamin, een succesvolle jonge kunstenaar, is verbijsterd als hij in een tbs-kliniek belandt. Hij kan niet geloven dat hij schuldig is aan wat hem ten laste wordt gelegd – maar door te veel drank en drugs kan hij zich van de bewuste avond niets meer herinneren. Het leven als tbs’er is absurd en meedogenloos, en hoe hij zich ook probeert af te schermen, de confrontaties in de kliniek laten hem niet onberoerd. Langzamerhand krijgt Benjamin weer grip op zijn eigen werkelijkheid, en geschokt kijkt hij terug op de asociale narcist die hij was in zijn vorige leven. Stap voor stap wordt Benjamin weer mens en verandert hij in een man die schijnbaar met beide benen stevig op de grond staat. Maar dan krijgt hij een brief die zijn wereld wederom op zijn grondvesten laat schudden. Wat is nu eigenlijk de waarheid? Of ik gek ben is een overdonderende roman over de dagelijkse gang van zaken in een tbs-kliniek, en over een man die niet meer weet wie of wat hij moet geloven.

Dit boek gaat over Benjamin een man die zomaar in een tbs-kliniek is beland. Tenminste hij kan zich de reden niet helemaal herinneren of uberhaupt geloven. Maar door een teveel aan drank en drugs en door de combinatie van verkrachting en mishandeling wordt hij schuldig bevonden en moet hij zijn straf uit zitten in een tbs-kliniek, genaamd De Regenboog.

De schrijver heeft zelf jarenlang lesgegeven in een tbs-kliniek en weet dus wel het een en ander van de situatie daar af. In De Regenboog gebeurt van alles, maar is het vooral wachten en onzinnige discussies. Benjamin denkt regelmatig terug aan zijn goede oude tijd als kunstenaar. Het geld wat hij toen verdiende en aan zijn oude vrienden. Hij weet alleen nog het fragment te herinneren dat hij op een feestje in het bos was, daarna is alles zwart.

Er zit ook zeker wel humor in het verhaal. Benjamin zelf is soms echt een beetje een droogkloot die overal de gek mee heeft. Het is bijzonder dat de mieren die zichtbaar zijn op de voorkant dus ook wel echt een betekenis hebben, aangezien Benjamin een mierenkolonie heeft op zijn kamer. Het is een vertelling van verschillende soorten mensen, driftige spierbundels, maar ook depressieve duistere mensen.

Ik vond het wel een leuk boek en de humor is wel gepast in het boek naar mijn mening. Je leest het met een glimlach en het deed me ook een beetje denken aan Paaz en Up van Myrthe van der Meer. Maar aangezien dat wel iets meer serieus is, is dit ook wel een leuk boek om daarna te lezen. Ik ben ook wel benieuwd naar de film.