Recensie: Geestesoog – James Dashner

geestesoogTitel: Geestesoog (deel 1 van The Mortality Doctrine)
Originele titel: The Eye of Minds
Auteur: James Dashner
Uitgever: Uitgeverij Q
ISBN: 9789021400068

Geestesoog is het eerste deel van een nieuwe serie van schrijver James Dashner. En James Dashner is natuurlijk bekend van The Maze Runner-serie. Daarom was ik ook wel erg benieuwd naar deze nieuwe serie!

Voor Michael en zijn medegamers kan het VirtNet je stoutste dromen doen uitkomen. Hoe beter je kunt hacken, hoe leuker het wordt. Waarom zou je de regels volgen als je door te hacken alles wat je wilt binnen handbereik hebt? Sommige regels blijken er echter niet voor niks te zijn: iemand houdt gamers in het VirtNet gegijzeld, met afgrijselijke gevolgen. De overheid vraagt Michael de losgeslagen gamer op te sporen. Dat blijkt een levensgevaarlijke opdracht. De grens tussen spel en realiteit zou weleens voorgoed kunnen verdwijnen… Geestesoog is het spannende eerste deel van de nieuwe serie van James Dashner: THE MORTALITY DOCTRINE.

Ik wist niet helemaal waar het over ging toen ik begon te lezen, want ik ging er gewoon van uit dat het wel goed moet zijn als het uit zijn hand komt. Ik heb The Maze Runner-boeken ook helemaal verslonden, dus dan kan deze natuurlijk niet achterblijven! Het gaat over Michael een fanatiek gamer (hé eerste herkenningspunt met mezelf, leuk!) en speelt de game Lifeblood. Hij wil natuurlijk zo ver mogelijk komen in het spel. Er zijn Deep levels in de game, Lifeblood Deep heet dit. Iets wat moeilijk te bereiken is. Lifeblood speelt hij veel met zijn op internet ontmoete vrienden Bryson en Sarah. Hij kent ze eigenlijk alleen via VirtNet en heeft ze dus ook niet eerder in reallife gezien.

Maar als Michael getuige is van een zelfmoord, die niet alleen in-game overlijdt, maar ook in het echt krijgt Michael toch twijfels over de toedracht. Is deze game wel echt alleen een game? Het meisje verteld aan Michael vlak voor haar dood dat een doorgeslagen speler anderen de dood in jaagt. Dat klinkt erg onheilspellend. En dat is het ook. Michael krijgt van overheidsinstelling VNS de opdracht om de speler op te sporen en ook de sterfelijkheidsdoctrine. Dit is een lastig karwei voor Michael, maar zeker wel bloed spannend om over te lezen. Hij zal samen met zijn vrienden proberen dit mysterie op te lossen.

Ik vond dit echt een geweldig boek. Het is mij op het lijf geschreven, de sci-fi elementen, de hackerstermen, het gamewereldje. Allemaal dingen die mij weten te grijpen. En dan alsnog een toffe young adult zijn die ook vele anderen kan raken. Ik vind het top. Dit boek staat zeker in het rijtje van de favorieten van 2015. De spanning stijgt alleen maar en er is een behoorlijke plottwist aan het einde, prachtig. Ik kan niet wachten op deel 2!