Recensie: Geek Girl – Holly Smale

geekgirlTitel: Geek Girl – Knap Anders! (deel 1 van Geek Girl)
Originele titel: Geek Girl
Auteur: Holly Smale
Uitgever: Gottmer uitgevers groep
ISBN: 9789025752897

Dit boek heb ik al meerdere malen voorbij zien komen op Goodreads, blogs en Facebook en ik ben zelf ook wel een beetje Geeky, dus sprak me dit boek wel aan. Ik had namelijk gelezen dat het best veel geeky grapjes bevat en een boek met humor is altijd wel leuk! Dus waarom niet, toen ik hem tegenkwam in de bieb.

‘Mijn naam is Harriet Manners en ik ben een “geek”. Ik weet dat omdat ik het net heb opgezocht in het woordenboek. Ik heb een vinkje gezet naast de symptomen die ik herken, en ze blijken allemaal op mij van toepassing! Eerlijk gezegd komt het niet als een enorme verrassing.’

Harriet Manners weet best veel; zo weet ze dat een mens gemiddeld 15 keer per dag lacht, hommels niet kunnen lopen, en dolfijnen met één oog open slapen. Ze is geen nerd, maar een charmante allesweter – een geek, zeg maar. Er is alleen één ding waar ze absoluut niets van begrijpt: mode. Maar hier komt verandering in als ze op een dag wordt gecast als model en besluit dat dit dé kans is om van haar geeky imago af te komen. Terwijl ze in hilarische situaties belandt, komt ze erachter dat er niet bepaald een klik is met de modewereld. Maar kan ze nog teruggaan naar de oude Harriet die ze ooit was?

Hetgene wat me gelijk opviel, was dat Geek Girl tussen de C (kinderboeken) stond in de bieb. Daardoor slik ik toch altijd wel even, aangezien ik dan niet weet of ik wel een goede recensie kan schrijven, omdat het boek misschien erg simpel geschreven is. Het is inderdaad in simpele taal geschreven, duidelijk en het leest echt makkelijk weg. Maar toch ben ik altijd wel nieuwsgierig naar die C-boeken, op de een of andere manier. Het lettertype in het boek past precies bij de rest en is gewoon erg leuk. Het verhaal bevat echt de nodige humor, maar toch heeft het me niet tot het hardop lachen gekregen. De boeken van Lisette Jonkman bijvoorbeeld wel.

Harriet heeft echt haar ‘kinderproblemen’, waardoor de nodige ‘first world problems’ ontstaan. Zoals bijvoorbeeld dat ze ontzettend sullig is en dus gepest wordt door Alexa, een populair meisje op school. Harriet is super slim en streeft iedereen voorbij, maar dat komt omdat ze een geek is. Dat wordt er dan ook wel goed ingepeperd, door bijvoorbeeld letters op haar tas. Je zou het dan ook totaal niet verwachten wanneer ze door een heel populair merk gaat werken als model, dit vond ik echt heel ongeloofwaardig. Ze heeft namelijk ook helemaal niets met mode, maar toch doet ze dat even.. Niet geheel te begrijpen, om eerlijk te zijn. Maar toch drie sterren als beoordeling, omdat het toch wel humor bevatte en ik denk dat als je wat jonger bent, dit boek ook leuker vindt.