Recensie: Game of Thrones stripboeken 1 t/m 3 – George R.R. Martin

Originele titel: Game of Thrones comics
Auteurs: George R.R. Martin, Daniel Abraham, Tommy Patterson
Uitgever: Dark Dragon Books
Genre: Fantasy
ISBN: 978-94-6078-108-7 (boek 1), 978-94-6078-109-4 (boek 2), 978-94-6078-130-8 (boek 3)
Koop deze boeken op Bol.com: boek 1, boek 2, boek 3

Deze keer een recensie van maar liefst 3 boeken in een keer. Ik kan oprecht toegeven dat ik eigenlijk nooit stripboeken lees, maar als trouwe Game of Thrones fan van zowel de serie als de boeken kon ik deze gewoonweg niet overslaan.

Boek 1 van de serie stripboeken begint met Eddard Stark, hij en zijn familie in het hoge, koude noorden van Winterfel. Terwijl in het ongerbergzame gebied aan de andere kant van de muur een nieuwe dreiging ontwaakt, ontvangt het huis Stark het bericht dat Jon Arryn, de Hand des Konings en de pleegvader van Eddard, onlangs is overleden. Koning Robert komt op bezoek en het leven in Winterfel zal nooit meer hetzelfde zijn. Het is duidelijk: de winter komt eraan..
Boek 2; Koning Robert is aangekomen in Winterfel, met koningin Cersei, haar zoon prins Joffry en haar broers Jaime en Tyrion Lannister. Hun komst brengt intriges, verraad en een poging tot moord met zich mee die het huis Stark in het hart zullen raken. Aan de overkant van de zee-engte hoopt Viserys Targaryen dat een huwelijk tussen zijn zus Daenerys en de ruitervorst van de Dothraki, een nieuwe bondgenoot oplevert in zijn jacht op de ijzeren troon.
Boek 3; Eddard Stark, de nieuwe Hand des Konings, moet alle zeilen bijzetten. Koningin Cersei laat zich gelden na een uit de hand gelopen ruzie tussen haar zoon prins Joffry en Eddards dochter Arya, zijn echtgenote Catelyn is hem in het diepste geheim achterna gereisd met nieuws over een samenzwering en zijn zoon Bran is na een val nog altijd niet ontwaakt. En intussen, ver weg, groeit Daenerys Targaryen in haar rol als vorstin van de Dothraki.

Ze lezen allemaal lekker vlot weg en zijn allen zeer mooi geïllustreerd. Het verhaal is ook goed te volgen, deze stripboeken zijn ideaal voor mensen die de originele dikke boeken van George R.R. Martin te veel vinden van het goede. Ik als echte fan vindt dat je ze toch moet hebben gelezen, ondanks dat ik het verhaal al kende. Al met al vond ik het erg leuk om deze serie ook eens in een andere vorm te zien dan een tv-serie of boekenserie. Ik kom weer met een recensie als ik de andere delen kan vinden. Er zijn nu 6 delen al uitgekomen, maar het is de bedoeling dat er 12 zullen komen. Ze zijn wel wat kort vindt ik, waardoor je eventueel meerdere delen kunt bundelen, aangezien ik 63 pagina’s zo weg lees.

Ik geef de eerste drie boeken uit deze stripboekenreeks: 4/5 sterren. Willen jullie deze boeken ook lezen?