Recensie: Ga heen, zet een wachter – Harper Lee

Originele titel: Go Set a Watchman
Auteur: Harper Lee
Uitgever: De Bezige Bij
Genre: literatuur, roman
ISBN: 9789023497820

Ik heb To Kill a Mockingbird (Spaar de spotvogel in het Nederlands) al wel in de kast staan en toen ik las dat er nog een boek zou komen van Harper Lee wist ik dat ik deze ook moest lezen.

In Ga heen, zet een wachter komen vele personages uit Spaar de spotvogel voor, maar het verhaal speelt zich twintig jaar later af. Jean Louise Finch (of Scout, zoals ze wordt genoemd) keert terug naar haar geboorteplaats Maycomb om haar vader te bezoeken. Wanneer ze haar vaders kijk op de maatschappij probeert te doorgronden, wordt ze gedwongen persoonlijke en politieke dilemma’s onder ogen te zien. Daarbij moet ze haar gevoelens onderkennen omtrent de plek waar ze haar jeugd doorbracht. Harper Lee laat in deze roman zien hoe de personages uit Spaar de spotvogel zich aanpassen aan de turbulente gebeurtenissen die Amerika halverwege de jaren vij ig transformeerden. Het ontroerende en meeslepende Ga heen, zet een wachter biedt een fascinerend nieuw perspectief op Harper Lee’s moderne klassieker en is een uitmuntende roman op zichzelf.

Eigenlijk is dit boek een soort prequel van To Kill a Mockingbird, maar de toenmalige uitgever zag er niet alle sterke punten van in. En heeft het dus bijna een halve eeuw liggen te verstoffen.

Dit boek verteld een ander verhaal. Het hoofdpersoon is dan ook niet Atticus, maar de dochter van hem Jean Louise. Die dus van een vakantie terugkeert naar haar dorp in Alabama en tot haar grote schrik ontdekt ze dat het beeld dat ze altijd had van haar vader, tante en vriend Hank dus niet klopt. Atticus is niet zo volmaakt als hij zich voordeed, hij is wat meer menselijker geworden en niet zoals het perfecte plaatje.

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van dit boek. Van To Kill a Mockingbird heb ik duidelijk meer genoten en vond ik ook veel sterker qua verhaal. Het speelt zich af in het Alabama van de jaren ’50 waar toen nogal veel opstand was over burgerrechten. Het is duidelijk wat anders, maar wel erg leuk.