Recensie: Fangirl – Rainbow Rowell

Originele titel: Fangirl
Auteur: Rainbow Rowell
Uitgever: Van Goor
Verschenen: 2014
Genre: Young Adult, Romantiek
ISBN:9789000342440

Ik zag al zolang uit naar dit boek. En het stomme is dat ik hem nu zelfs dubbel heb. Ik had hem namelijk al een paar maanden geleden in het Engels gekocht, maar k0rt daarna won ik hem in het Nederlands op Twitter. Dus nu heb ik hem in twee talen, maar ik ben dus begonnen in de Nederlandse gewoon omdat het kan en natuurlijk ook een beetje omdat ik een Nederlands boekenblog heb en ik het dan beter kan overbrengen vind ik zelf.

Cath is fan van Simon Snow, maar zo zijn er wel meer. Het enige verschil is dat een Simon Snow-fan zijn voor Cath net zo veel betekent als kunnen ademen voor de rest van de mensheid. Als Cath niet over Simon Snow leest, in boeken waarin hij de hoofdpersoon is of op forums, dan schrijft ze fanfictie of verkleedt ze zich als een van de personages uit de films.Tot nu toe was haar tweelingzus Wren net zo gek op Simon Snow, maar nu ze gaan studeren is het fangirlen er voor Wren wel een beetje af. Cath zal nu dus alleen door haar veelal fictieve leven moeten gaan. Maar is ze daar wel klaar voor? Haar nieuwe kamergenoot Reagan is in ieder geval vastbesloten om Cath een handje te helpen. Samen trekken ze ten strijde tegen veeleisende docenten, manische ouders en sluimerende verliefdheden en komt Cath erachter dat nerd zijn eigenlijk wel heel cool is.

Het is minder fangirlish dan ik dan ik in eerste instantie dacht. Ik had meer in mijn hoofd dat ze alles van die Simon Snow zou hebben en gewoon áltijd achter haar computer zit te fanfic typen, maar het viel mee. Het is gewoon een super mooi boek over een meisje die uit haar isolement moet kruipen om de wijde wereld eindelijk te ontdekken. En daar komt ze verschillende dingen in tegen.

Het is een boek dat je makkelijk even tussendoor pakt ook al heeft het best wel veel bladzijdes. Het is namelijk luchtig, grappig en gewoon leuk om te lezen. Het is meer een wijze levensles wat dit boek probeert te vertellen, maar wel op een verstopte leuke manier.

Nu ga ik sneupen naar Eleanor & Park het andere boek van Rainbow Rowell en daarna nog Landline en Attachments.