Recensie: Fallen – Lauren Kate

Auteur: Lauren Kate
Uitgever: van Goor
Verschenen: 2010
Genre: Fantasy, Young Adult
ISBN: 9789047512578
Koop dit boek op bol.com

Fallen, de cover sprak me wel aan en de ondertitel ook wel, zoals gezegd “Een eeuwige onmogelijke liefde”. Ik vond dit wel wat lijken op de Twilight-serie van Stephenie Meyer. Ik heb dit boek in twee dagen uitgelezen en niet omdat ik het leuk vond, maar meer omdat ik er dan zo snel mogelijk van af ben, want ik vond het helemaal niks. Gelukkig heb ik hem van de bibliotheek geleend en niet gekocht..

Het gaat over Luce, een 17 jarige meid die naar een tuchtschool moet, omdat zij schuldig bevonden is aan de dood van een medescholier bij een brand. Op de nieuwe school komt zij in een bizarre wereld terecht. Er hangt een spookachtige sfeer in het gebouw en daarbuiten is een begraafplaats die de functie heeft van een hangplek. Haar leven lang ziet Luce al schaduwen uit een andere wereld opdoemen en dat lijkt hier alleen nog maar erger te zijn geworden. Ze maakt gauw vrienden en is op twee jongens verliefd. Cam achtervolgt haar, Daniel negeert haar. De laatste lijkt ze in eerdere levens ontmoet te hebben. Geheimzinnigheid troef, wat versterkt wordt door lichtsignalen en zwermen bovennatuurlijke wezens. Alles ontaardt in een strijd tussen gevallen engelen die toch eerder in de hemel heeft plaatsgevonden.

Een verhaal waarin spirituele elementen niet geloofwaardig aan de orde komen. Luce is geen personage dat de leidinggevende functie goed kan vervullen. Bovendien blijft ze erg passief en doet de auteur te weinig om haar echt tot leven te krijgen en zo interessant te maken voor de lezer. Sympathiek of niet, een karakter moet wel echt herkenbaar en leuk zijn om over te lezen. Er zitten weinig conversaties in het verhaal, wat het nog minder boeiend maakt. Ook is er erg weinig energie in de setting gestoken, de kostschool is een kostschool, punt zo staat het er nog net niet. Waarom Luce hierheen werd gestuurd is ook niet echt heel duidelijk en heeft geen goed verhaal, dit komt niet terug. Met wat meer research zou dit verhaal al iets geloofwaardiger overkomen, zeker wat het verhaal rond gevallen engelen betreft. De cover is geweldig, maar dat is dan ook het enige. Naar mijn mening geen aanrader.

Dit boek krijgt een waardering van: 1/5 sterren. Vonden jullie dit boek juist wel goed?

star