Recensie: De erecode van de samoerai – David Kirk

Titel: De erecode van de samoerai (deel 1 van Musashi)
Originele titel: Child of Vengeance
Auteur: David Kirk
Genre: thrillers, historisch
ISBN: 9789045205762

Leerling. Krijger. Samoerai. Zijn naam was Bennosuke, zoon van de grote Munisai Shinmen, die eind zestiende eeuw in het keizerrijk bekendstaat als een van de grootste krijgers die ooit geleefd heeft. Het was zijn lot om, net zoals zijn vader, een grote krijger te worden. Een samoerai, een van de meest gevreesde en gerespecteerde ter wereld. Maar als tiener leidt hij een eenzaam leven. Zijn moeder is gestorven toen hij nog klein was en zijn vader Munisai, die samoerai is, heeft hem verlaten om zijn meester Shinmen te dienen. Bennosuke is opgevoed door zijn oom Dorinbo, een Shinto-monnik die hem op het hart drukt geweld te vermijden en net zoals hij een teruggetrokken leven te leiden. Maar Bennosuke aanbidt zijn afwezige vader, vooraanstaand krijger in Shinmens leger. Nieuwe allianties leiden ertoe dat Munisai schuldplichtig wordt aan de gehate Nakata-clan. De escalerende gevolgen van deze vete zorgen ervoor dat ook Bennosuke zich gedwongen ziet het pad van de samoerai te betreden. Hij begint aan een reis die hem leidt naar de historische slag van Sekigahara, waar zal blijken of Bennosuke in de voetsporen van zijn vader zal treden…

Ik was erg benieuwd naar deze spannende serie van schrijver David Kirk. Ik had nog niet eerder echt een Japanse historische thriller gelezen, laat staan een serie waar ik nu aan ben begonnen. Maar het beloofd in ieder geval veel goeds.

Het gaat over Bennosuke een jongen die zich in een tijdperk van het einde van de zestiende eeuw bevindt. Zijn vader is Munisai Shinmen een belangrijke samoerai en een van de grooste krijgers die er ooit heeft bestaan. Natuurlijk wil Bennosuke zijn vader opvolgen, maar hij heeft het leven niet mee zitten. Al jaren heeft hij zijn vader niet gezien en hij leidt een eenzaam bestaan. Zijn moeder is al vroeg gestorven en dus is hij opgevoed door zijn oom. Hij heet Dorinbo en hij is een Shinto-monnik. Hij wil dat Bennosuke een normaal leven leidt en niet teveel op de voorgrond zal treden. Maar wanneer Bennosuke aan de stok krijgt met de zoon van de belangrijke Nakata-clan is het leven niet meer rustig. Hij vlucht voor zijn leven en vecht alles kapot. Hij komt bij een leger en bij verschillende historische momenten terecht. Bennosuke moet proberen zichzelf te zuiveren om te kunnen overleven en verder te gaan. Zal hij dit overleven? Allemaal vragen die voorbij komen bij het lezen van dit boek.

Het is een geweldig boek en je merkt dat de schrijver, die nu zelfs in Japan woont veel research heeft gedaan voor het schrijven van dit boek. Het is spannend en meedogenloos en trekt je er helemaal in mee. Ik heb echt op sommige momenten met open mond zitten lezen van de spanning. Veel gevechten spelen zich af in dit boek, maar daar ligt niet de focus op. Alles gaat om het verhaal zelf en dat maakt dit boek zo sterk. Deel twee heb ik nog in mijn nachtkastje liggen dus daar ga ik snel aan beginnen!