Recensie: Endgame: De opdracht – James Frey

endgaeTitel: Endgame: De opdracht (deel 1 van Endgame)
Originele titel: Endgame: The Calling
Auteur: James Frey
Uitgever: van Goor
ISBN:9789000340736

Ik heb lang getwijfeld of ik dit boek zelfs zou gaan kopen, want hij leek me op zich wel erg tof. Maar ik wist niet of het gehele spelelement om dit boek wel paste bij mij. Aangezien ik niet zo van die poeha houd en het voor mij alleen maar een erg leuk spannend boek moet zijn. En daar twijfelde ik toch aan bij het lezen van sommige recensies, dus het werd toch de bieb als oplossing om dit boek te lezen.

aarde. nu. vandaag. morgen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.
de toekomst ligt open.
het komt zoals het komt.

12 Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong.
De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen.
Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden.
Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit.
Ze zijn niet bovennatuurlijk.
Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen.
Als de dood komt, dan komt-ie. Voor hen, voor ons allemaal.
Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen.
Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.

lees het boek.
ontdek de aanwijzingen. los het raadsel op.
slechts één kan winnen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.

Het einde is in zicht en meteorieten vallen neer op aarde. Er zijn daardoor twaalf spelers uitgekozen die tegen elkaar moeten strijden om hun bloedlijn boven water te houden. Alleen degene die overleefd zal blijven bestaan. De Endgame, zoals het spektakel heet, is verzonnen door de Annunaki, buitenaardse wezens die dingen zoals piramides en Stonehenge hebben gebouwd. Je moet zien de aanwijzingen te verzamelen die deze Annanaki hebben verspreid, maar ook je tegenstanders uitschakelen.

Endgame is met recht wel het boek van 2014 waar omheen de meeste publiciteit is bedacht. Ze hadden een spel bedacht waarmee je dus een code moet kraken en daardoor een bedrag van wel 500.000 dollar kan winnen. Een gigantische geldsom met een kleine win kans. Maar ondanks al deze poeha zoals ik het eigenlijk even ga noemen vroeg ik me af of het boek zelf dan wel leuk genoeg is om te gaan lezen en of  het al deze publiciteit waard is geweest. Het boek heeft een langzame start, je moet erin komen en de schrijver had duidelijk opstartproblemen. Het leest niet soepel weg. Ook de manier van vertellen is erg verwarrend. Iedere keer zie je de wereld namelijk weer vanuit iemand anders en hier houd ik alleen van als het ook echt toegevoegde waarde heeft en het niet te verwarrend is. Je hebt allemaal nogal uitgesproken types qua deelnemers van het spel. Zo heb je bijvoorbeeld een mystieke Arabier en een criminele Peruaan. Tsja, wat moet ik daar nou van denken? Het is Aladin niet (al vind ik dat super tof). En al deze net iets te overdreven personages hebben een bloedlijn die dus hun uniek maakt.

Het is best een spannend boek en als je er eenmaal in zit dan is het goed qua tempo en leesgemak. Maar het kwam helemaal niet echt op mij over en dat is gewoon echt een minpunt. Het wist mij  niet te pakken en het was gewoon té overdreven. Het heeft allerlei elementen: historie, fantasy, sci-fi, etc. Maar daardoor is het realisme er niet op vooruit gegaan.