Recensie: Elke Dag – David Levithan

9200000011135828Titel: Elke Dag
Originele titel: Every Day
Auteur: David Levithan
Uitgever: Sijthoff
Genre: Young adult, roman, psychologisch, romantiek
ISBN: 9789021807171

Wauw, ja een auteur dat qua schrijfstijl een beetje van John Green weg heeft. Ik kom natuurlijk op deze gedachte door de combinatie die ze hebben gedaan, namelijk Will Grayson, Will Grayson. Die door beide auteurs is geschreven. Ik vond de delen geschreven door Levithan toen mooier, dus was ik erg benieuwd naar de boeken die door hem zijn geschreven. Het werd dus tijd voor zijn meest bekende boek Elke Dag, die de meesten kennen als Every Day. Ik heb hem al vaak op Goodreads voorbij zien komen en zag de goede recensies dus hoppa!

Iedere dag wordt de zestienjarige A wakker in een ander lichaam en leeft hij een ander leven. Hij kan zich nooit hechten, mag niet opvallen en zich nergens mee bemoeien.
Tot hij ontwaakt in het lichaam van Justin en diens vriendin Rhiannon ontmoet. Vanaf dat moment wil hij nog maar één ding: elke dag, elk moment bij haar zijn.

Heel voorzichtig probeert hij met behulp van e-mails contact te maken, maar wanneer hij vergeet om zijn e-mailsporen te wissen, wordt zijn aanwezigheid opgemerkt door een jongen in wiens lichaam hij een dag doorbracht. En die is vastbesloten om A te ontmaskeren…

Het verhaal van Elke Dag leek me interessant en boeiend. Dus begon ik vol vreugde aan dit boek op mijn e-reader. Het gaat dus over iemand die elke dag wakker wordt als iemand anders.Hij wordt elke dag wakker als iemand anders van zijn leeftijd, zestien dus. Hij kan geen vriendschap sluiten met iemand die hij aardig vindt, omdat hij elke dag een ander is. En diegene dat zich de volgende dag dat niet meer herinnerd en kan worden geconfronteerd met onaangename verrassingen.

Waah, wat een goed boek was dit zeg. Ik wilde hem zo snel mogelijk uit hebben. Het is leuk om te lezen, ondanks dat het totaal onrealistisch is. Toch probeer je je in te leven in het persoon. Je komt van alles tegen mensen met overgewicht, drugs problemen, depressies, maar ook met verschillende karakter trekken zoals arrogantie, onzekerheid. Elk hoofdstuk is weer een ander verhaal over het persoon dat elke dag wakker wordt als een ander. Sommigen zijn leuker dan anderen, maar dit maakt het leuk om te lezen. Het leest lekker weg en zet je aan het denken over verschillende soorten mensen die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn van binnen.