Recensie: Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Originele titel: Eleanor & Park
Auteur: Rainbow Rowell
Uitgever: van Goor
ISBN: 9789000342631

Ik heb alleen nog maar Fangirl gelezen van Rainbow Rowell. En ik vond dat het nu echt wel eens tijd werd voor Eleanor & Park, het tweede nogal bekende boek van Rainbow Rowell.

Eleanor en Park zijn slim genoeg om te weten dat een eerste liefde bijna nooit voor eeuwig duurt, maar moedig en wanhopig genoeg om het een kans te geven.

Het prachtige en tijdloze liefdesverhaal van twee buitenbeentjes tijdens een schooljaar in 1986. Eleanor en Park zijn personages bij wie de lezer dicht op de huid zit. De twee kunnen niet met en niet zonder elkaar. Dit boek ademt liefde; de belachelijkheid en onontkoombaarheid van liefde, maar ook de kracht en energie die uitgaat van houden van. Die eerste liefde die hartverscheurend kan zijn en je tot wanhoop kan drijven. Het einde is onverwacht en compromisloos, wat maakt dat je meteen opnieuw wilt gaan lezen.

Ik heb zoveel wisselende meningen gelezen over dit boek, dat ik eigenlijk een beetje bang was om deze te lezen. Want ik was nogal lyrisch toen ik Fangirl had gelezen, die vond ik zo leuk! Dus nu moest ik er toch maar eens aan geloven. Quirine van Threecupsoffantasy heeft toen nog gezegd dat Eleanor & Park zou tegenvallen als je hem zou vergelijken met Fangirl. Toen kreeg ik toch eventjes kromme teentjes. Maar bij deze, probeerde ik het boek toch.

Eerlijk gezegd? Wat een fantastisch boek was dit! Echt waar, normaal hou ik niet zo van schreeuwerige uitroeptekens, maar dit boek verdiend er gewoon eentje. Ik ben hier echt net zo enthousiast over als Fangirl. Echt ik kan het nu ook niet laten om binnenkort de andere boeken van Rowell te gaan lezen.

Eleanor & Park gaat over een opbloeiende liefde tussen (je raadt het al) Eleanor & Park. Twee personages die hoteldebotel zijn en je leest steeds een ander personage. Zo kun je hun liefde van twee kanten bekijken. Het boek leest vlot weg en je zinkt zegmaar helemaal tussen het verhaal in. Zo mooi. Je ziet hoe ze met hokken en stoten steeds dichter bij elkaar komen en hoe hun liefde langzaam uitklapt tot iets moois. Prachtig hoe liefde zich kan uiten.

Kortom ik ben zeer te spreken over dit prachtige boek. Een boek met veel emotie, je moet ervan houden dus vandaar dat ik begrijp dat er veel verschillende meningen zijn. Het is in ieder geval wel voor mij weggelegd. Ik vond het een prachtig boek. Als je van gevoelige onderwerpen houdt is dit boek zeker een aanrader.