Recensie: Eilanders – Susan Fletcher

Originele titel: The Silver Dark Sea
Auteur: Susan Fletcher
Uitgever: Ambo Anthos
Verschenen: 2014
Genre: Roman, fantasy
ISBN: 9789047203124

Ik werd erg nieuwsgierig naar dit boek bij het zien van de cover, ik vind zelf namelijk eilanden en stranden helemaal geweldig dus een boek wat zich daarop afspeelt klonk natuurlijk heel erg leuk. Ik was vooral benieuwd naar wat ik zou kunnen verwachten. Namelijk op de achterflap van dit boek stond iets over een aangespoelde man waarvan eigenlijk niemand weet hoe hij op het eiland is gekomen en misschien betreft het inderdaad een mythisch figuur. Een beetje een roman gevoel dus, maar ook met een magische twist. Dat klinkt mij interessant in de oren. Bedankt Ambo Anthos voor dit recensie-exemplaar.

De bewoners van het Schotse eiland Parla zijn nog altijd in diepe rouw over het verlies van een van hen als er op een dag een man meer dood dan levend aanspoelt bij de rotsen van Sye. Is het Tom, de echtgenoot van Maggie die vier jaar geleden in de golven verdween toen hij een jongen redde van de verdrinkingsdood? Al snel wordt duidelijk dat hij het niet is, maar wie is deze grote sterke man die zijn geheugen kwijt lijkt te zijn wel? Voor sommige bewoners is hij de mythische figuur de Visman uit een oude legende, die hoop brengt aan alle mensen.

De aangespoelde man maakt bij de eilandbewoners allerlei gevoelens los die zij zorgvuldig weggestopt hadden. De oude verpleegster Tabitha, die hem liefdevol verzorgt, zoekt voor het eerst in jaren weer contact met haar zus; Nathan, die zijn vrouw Kitty heeft bedrogen, vraagt haar bij hem terug te keren; en Maggie, die voor het eerst weer gevoelens van liefde durft toe te laten, begint een gepassioneerde relatie met de vreemdeling. Maar als de dagen verstrijken en de man op krachten is gekomen, wordt het tijd dat hij zijn eigen verhaal vertelt.

Ik moest wel eventjes wennen aan de aparte schrijfstijl. Susan schrijft namelijk poëtisch en dat past heel goed bij de locatie en de personages in het boek. Het is echt een weg droom verhaal vind ik, na een paar bladzijdes zie je namelijk de scènes voor je gebeuren. Het mysterie rond de aangespoelde man, die halfdood dus wordt gevonden door een aantal bewoners van het eiland – pakt je wel, maar de cultuur op het eiland heeft ook zijn regels. Elke bewoner van het eiland komt aan bod in dit boek om hun verhaal te vertellen.

Het is een traag verhaal, zonder enige spanning of sensatiemomenten. Maar wel mooi om te lezen en ik ben blij dat ik het heb gelezen. Ik ben nu heel benieuwd naar andere boeken van Susan Fletcher, wat de combinatie van magische romans vind ik wel heel erg leuk om te lezen eigenlijk. Het zeker een boek dat aan te raden is.