Recensie: Eerwraak – Helen Vreeswijk

Teerwraakitel: Eerwraak
Originele titel: Eerwraak
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgever: Manteau Jeugd
ISBN: 9789022327807

Eerwraak is het derde boek dat ik lees van Helen Vreeswijk. Ik vind haar boeken echt heel erg leuk om te lezen. Ze richt zich op het jongere publiek, maar ik vind ze ook echt nog leuk om te lezen.

Sam wordt smoorverliefd op een beeldschoon Afghaans meisje, Letiva. Zij is geboren en opgegroeid in Nederland maar is grootgebracht volgens de Afghaanse cultuur. Het is een moeizame maar innige relatie, zij weet dat het een taboe is om met een niet-moslimjongen thuis te komen. Als hun relatie aan het licht komt, beginnen de problemen pas echt.

Als je nog leuke boeken zoekt voor Nederlands, dan kan ik je sowieso de boeken van Helen Vreeswijk aanraden. Het zijn ontzettend leuke boeken die allemaal een apart super interessant verhaal bevatten. Door het werk van Vreeswijk als rechercheur vroeger kan ze echt hele realistische verhalen vertellen. Over dit onderwerp heb ik eigenlijk nog nooit wat gelezen, maar toch tikte ik dit boek aan op mijn e-reader. Hij leek me gewoon interessant en iets vernieuwends spreekt me ook wel aan. Je wilt het liefst aan een stuk door lezen. Het was erg indrukwekkend om het verhaal te lezen van de Afghaanse familie en wat hun probleem is met de relatie tussen Sam en Letiva. Dit wordt echter ook beschreven vanaf de kant van Sam’s familie. Wat het een dubbel inzicht geeft. Boeiend om over andere culturen te lezen, ik denk dat ik dat ook vaker ga doen door dit boek. Het is moeilijk voor beide partijen om mee om te leren gaan. En zo leer je de keuzes kennen tussen bepaalde culturen.