Recensie: Een Weeffout in Onze Sterren – John Green

9200000004735901Titel: Een Weeffout in onze Sterren
Originele titel: The Fault in Our Stars
Auteur: John Green
Uitgever: Penguin Books Ltd
Genre: Young Adult, romantiek, drama
ISBN: 9780141345659

Tsja, ik hoef eigenlijk niet echt uit te leggen waarom ik dit boek heb gelezen, want iedereen heeft hem zo’n beetje al gelezen of gaat het binnenkort doen. En het viel me op dat de meesten die dit boek hebben verslonden het blijkbaar zo goed vonden dat ze het het beste noemen ooit. Nou, ik ben zelf ook het avontuur aangegaan om dit tranentrekkertje te door staan.

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor een nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als ziekte behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf dat moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn. Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze opzoek te gaan naar Peter van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als kluizenaar leeft. Hij is niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Ik moet zeggen dat dit het beste John Green boek die ik tot nu toe heb gelezen. Dit boek is sowieso een heel goed boek. Ik zal natuurlijk niet teveel verklappen over de inhoud, maar ik moet zeggen dat het erg goed geschreven is. Er zit een beetje van alles in. Op een humoristische manier wordt je door een verhaal heen gesleept met zieke lotgenoten, relatie met ouders, de ‘kankervoornoordelen’ en beschouwingen over leven, liefde en dood en de herinnering aan de doden met elkaar. Maar toch heeft  dit alles, wat heel erg zwaar klinkt, een vlot geschreven stijl. John Green weet op een indringende wijze de diepste gevoelens in je naar boven te halen en het kreeg mij zelfs tot tranen in de ogen, wat niet snel gebeurd. Ook al heb je geen familie of vrienden die kanker hebben gehad, is het een wijze levensles om te lezen en krijg je nog meer respect voor kankerpatiënten dan ik al had. Oftewel een zeer goed boek, maar niet het beste boek ooit voor mij persoonlijk.

Dit boek krijgt een waardering van: 5/5 sterren.