Recensie: Een Verschrikkelijke Schoonheid – Libba Bray

Auteur: Libba Bray
Uitgever: Moon
Verschenen: 2010
Genre: young adult, fantasy, historisch, roman
ISBN: 9789048807215

Dit boek stond ook al een tijdje op mijn TBR-lijstje. Het leek mee een mysterieus boek toe, vooral vanwege de cover. Het leek me een nogal spannend, maar indrukwekkend verhaal.

De 16-jarige Gemma groeit op in India aan het eind van de 19de eeuw. Wanneer haar moeder overlijdt, krijgt ze een angstaanjagend visioen, waarover ze niemand durft te vertellen. Na haar moeders dood wordt Gemma naar Spence gestuurd, een strenge kostschool voor welgestelde meisjes in Engeland. Maar ook in Engeland wordt Gemma geplaagd door visioenen, en blijkt dat ze vanuit India gevolgd is door een mysterieuze jongen, Kartik, die haar raadselachtige waarschuwingen geeft.

Dankzij haar scherpe tong en intelligentie, weet Gemma de vriendschap te winnen van de brutale Felicity, de mooie Pippa en de verlegen Ann. Ze ontdekt een oud dagboek waarin gesproken wordt over een andere wereld. Samen met haar nieuwe vriendinnen sluit Gemma zich aan bij de Orde, een geheim genootschap van vrouwen die macht hebben over die andere wereld. Maar dan roepen ze krachten op die ze niet meer kunnen controleren, en verandert het leven van Gemma en haar vriendinnen voorgoed.

Een Verschrikkelijke Schoonheid is een boek dat zich afspeelt in het oude India. Gemma, het hoofdpersoon krijgt ruzie met haar moeder op de markt. Zo merk je gelijk al de haat liefde verhouding van de twee. Het mooie vond ik vooral dat je weer precies voor je kunt zien wat er allemaal gebeurt. Je hoort de geluiden bijna letterlijk om je heen. Dit boek is daarom een wereld vol magisch realisme en met wat fantasie wordt het een heerlijke historische roman. De personages zijn boeiend en je wordt heen en weer geslingerd door hun keuzes. En keuzes zijn ook de dingen waar gehele boek bijna om draait. Gemma’s magie geeft dit boek net dat beetje extra’s en zo blijft het boeien tot de laatste letter. De titel komt ook af en toe voorbij. Zo slaat het op de magie tussen werelden, maar ook op de tegenstrijdigheid van magie zelf, die zowel als vloek is en als zegen. Wat me niet echt kon boeien in dit boek, waren de sensuele gevoelens in de Victoriaanse tijd. Het voegt weinig toe. Kortom dit boek is echt heel tof als je je aangetrokken voelt tot de Victoriaanse tijd en dan in combinatie met magie.