Recensie: Een Keukenmeidenroman – Kathryn Stockett

9200000009921626Titel: Een Keukenmeidenroman
Originele titel: The Help
Auteur: Kathryn Stockett
Uitgever: Mistral
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789049954192

Ik was ook al langer nieuwsgierig naar dit boek. Het lijkt me grappig en ontroerend. Er is ook een film van, namelijk The Help. Die heb ik nog niet gezien, maar ik denk dat ik dat binnenkort dus wel ga doen.

In het Mississippi van de jaren zestig wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie oogpunten, zodat je vanuit vele personages eens even de wereld beleefd. Maar om met deze personages in het verhaal te komen, duurt wel iets langer. Maar.. gewoon door blijven lezen, want het wordt leuker. Het plot gaat namelijk om Aibileen en Minny, twee donkere vrouwen die werken als huishoudster voor rijke gezinnen in een rijke buurt in Mississippi. Maar dan komt Skeeter in beeld, de dochter van een van de rijke families en die trekt zich het lot van de werksters erg aan, ze hebben namelijk niks te zeggen. Het boek gaat dus eigenlijk over de donkere mensen in combinatie met de rijke lui, die de macht over hun hebben. Het is een serieus onderwerp, waar ook af en toe goede humor in zit.

Ik vond wel dat dit boek op sommige momenten wat te lang duurt en dan lijkt het net alsof de hoofdstukken voorbij kruipen. En dat dus zonder dat er echt iets gebeurd, maar desondanks vond ik het boek redelijk goed weglezen. Er zit echt een overload aan personages in het boek, zoals ik al zei en dat is soms echt ook wel lastig lezen. Maar daar moet je simpelweg aan wennen. Iedereen heeft zijn eigen karakter in dit boek en dat is zeker een pluspunt.

Kortom, een leuk en mooi boek met veel karakter en het grijpt je gewoon. En de afwisseling tussen humor en serieuze stukken is ook heel goed gedaan, zo wordt het niet een heel taai en serieus boek waar je je zelf doorheen moet banen. En daarom vind ik dit toch wel een must-read ook een beetje voor je historische ontwikkeling. Bedankt Mistral voor het recensie-exemplaar.