Recensie: Een Complexe Affaire – Amy Grace Loyd

Originele titel: The Affairs of Others
Auteur: Amy Grace Loyd
Uitgever: Karakter Uitgeverij
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789045206004

Een boek waarvan ik niet echt wist wat ik ervan moest verwachten. Maar toch ging ik dit boek lezen. Het leek me op de een of andere manier toch wel een leuk boek namelijk. Dus zo ging het snel.

Een complexe affaire is een roman over de ontembaarheid van levenslust en passie, hoe groot verdriet of obstakels ook zijn. Vijf jaar na de vroege dood van haar echtgenoot is Celia Cassill verhuisd van de ene wijk van Brooklyn naar de andere, maar heeft ze geen vooruitgang geboekt. Als eigenaresse van een klein appartementencomplex leeft Celia in de overtuiging dat ze recht heeft op haar eigenaardigheden, ze selecteert haar huurders daarom op hun vermogen om andermans privacy te respecteren. Maar de hele dynamiek binnen het gebouw wordt verstoord door de komst van Hope, een flamboyante vrouw van middelbare leeftijd die haar gezin ontvlucht is na de zoveelste affaire van haar man. Wanneer Hope zelf een hartstochtelijke maar luidruchtige affaire begint en een van de andere huurders op mysterieuze wijze verdwijnt, worden de zorgvuldig om Celia’s leven opgeworpen muren aan een test onderworpen en is het gedaan met de rust binnen het gebouw.

Celia heeft na de dood van haar man een kleine appartementencomplex gekocht en verhuurt kamers aan mensen die privacy respecteren. Als één van de bewoners van het complex een tijdje op reis gaat en Hope het vrijgekomen kamertje betrekt is alle rust in een keer verdwenen. Hope bevindt zich in een situatie waarbij ze geniet van het liefdesleven op haar eigen manier, ze is nogal aanwezig. Celia moet dus palen en perken stellen. Maar wanneer er nog een van de bewoners vertrekt en Celia een andere bewoner innig ziet met een vrouw, is de maat vol. Celia is echte en schuwe weduwnaar, maar verandert tijdens het boek in een bazige bazin in het complex. Je ziet dat haar gedrag ook het gevolg is van het gemis van haar man, dit is dan wel een beetje verdoezeld maar die puzzelstukjes vallen op zijn plaats gedurende het boek. Hope laat zich niet kennen en komt als het ware in het gebied van Celia. Ze komt hierdoor niet alleen dichter bij de bewoners te staan, maar ook komt ze zichzelf tegen. Af en toe vond ik de personages wel ietwat ongeloofwaardig en overdreven. Maar de rest van het boek en alles eromheen, verborgen emoties en boodschappen vond ik erg goed gevonden. Soms vond ik het wel lastig om de zinnen goed te kunnen begrijpen, domweg omdat ik het gewend ben denk ik. Ik begreep ze wel, alleen duurde het iets langer, omdat ik normaal gesproken nogal vlotte boeken lees. Loyd heeft de meest creatieve zinnen inelkaar geflanst, wat ik eigenlijk best leuk vond. Het had ook echt een goede spanningsopbouw en dat maakte het spannend om te lezen. Een boeiend boek dat echt de moeite waard was.