Recensie: Dwaaleiland – Melissa de la Cruz

Verschenen:
2015
Genre:
Young adult
ISBN:
9789048826933

Ik was vroeger altijd groot Disney-fan met als toppertje The Lion King. Die heb ik volgens mij minstens dertig keer gezien. En natuurlijk heb ik ook heel veel andere Disney-films gekeken. En je kent vast nog wel alle slechteriken uit de Disney-films..

Long Live Evil – Alle schurken van Disney zijn terug!

Cruella de Ville, de boze koningin uit Sneeuwwitje, Jafar, Maleficent… iedereen weet hoe de traditionele Disney-verhalen aflopen, maar waar zijn de schurken nu? Maak je borst maar nat want ze zijn druk bezig met gemene plannen maken. De bekende schurken uit de Disney-klassiekers zijn met hun kinderen verbannen uit het koninkrijk Auradon naar Dwaaleiland. Hun kinderen Mal, Evie, Jay en Carlos zijn al net zulke onruststokers als hun gemene ouders. Ze zijn druk bezig snode plannen te beramen om weer aan de macht te komen in Auradon.

Al die slechteriken zijn dus verbannen naar Dwaaleiland. Dit is een eiland afgesloten van de rest van de wereld, voorzien van een koepel. Waardoor ze geen speciale krachten kunnen gebruiken. Het is grappig om te lezen dat heel wat slechteriken nu kinderen hebben gekregen. Malafide heeft nu bijvoorbeeld ook een dochter, genaamd Mal. En zij doet nu al haar uiterste best om haar kwaadheid aan haar moeder te bewijzen. En zo zijn er nog meer slechteriken met kinderen, dat is zeker wel grappig om te lezen. Er gebeurt iets waardoor er natuurlijk nieuwe avonturen te beleven zijn.

En toen ik las dat dit boek uit kwam, dus ik wist dat ik hem moest lezen. En dan ook nog voor young adults. Ik zag uiteenlopende meningen voorbij komen en was ergens ook wel bang voor dit boek dat het te kinderlijk zou zijn. Maar inderdaad. Het is op zich een leuk boek hoor, daar niet van. Want het idee is erg leuk. Maar om hem onder de categorie young adult te zetten, vind ik niet helemaal passen. Dit boek is vast erg leuk als je ergens tussen de 10 en de 14 zweeft, maar niet voor mij als iemand van 22. En dat vond ik erg jammer. Ondanks dat de Disney magie wel aanwezig was.

En het idee op zich vond ik leuk, maar het verhaal speelt zich ook nog eens af voor de film of iets dergelijke. Een beetje verwarrend. En dan komt er een einde aan het verhaal en dit is erg vreemd. Ik had me het niet geheel voorgesteld zoals het is. En het verhaal vind ik vrij zwak. Het leidt je vooral in tot de personages en die gaan toch dingen doen die je al dacht. Echt jammer.

Beoordeling: ★