Recensie: Dreiging en Duisternis – Leigh Bardugo

dreigingenduisternisTitel: Dreiging en Duisternis (deel 2 van de Grisha-trilogie)
Originele titel: Siege and Storm
Auteur: Leigh Bardugo
Uitgever: Blossom Books
ISBN: 9789020679762

Al een tijdje geleden las ik het eerste deel van deze geweldige reeks boeken en nu eindelijk was deel 2 aan de beurt. Waarom ben ik niet eerder begonnen denk ik dan telkens.

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.

Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling –en verder weg van Mal.

Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

De cover alleen al is een geweldige binnenkomer voor dit exemplaar. De boeken houden allemaal dezelfde mooie geïllustreerde stijl aan wat erg mooi staat bij deze boeken. Geweldig en erg goed gedaan. Dreiging en Duisternis gaat weer verder waar Schim en Schaduw eindigde en je zit er ook vrij snel weer in. Ideaal. Eerst kom je weer een beetje in een introductie fase en daarna komt al snel het spannende gedeelte. Dit begin stuk is niet saai, maar helpt je juist weer even op te frissen, dus totaal niet overbodig. Af en toe was er een duidelijke dip merkbaar in de spanningsboog van dit boek, maar ik zelf vond het niet erg storend. Want ik bleef maar doorlezen. De personages hebben ook weer voldoende verdieping gekregen en er zijn ook weer een aantal nieuwe bij gekomen, wat ik altijd leuk vind. En af en toe loopt het verhaal weer net even anders dan je gewend bent. Ondanks dat de Grisha-trilogie een echt fantasy verhaal is, komt het erg geloofwaardig over. Ook opnieuw een sterk punt dus. Het is spannend, totaal niet voorspellend en het eindigt net weer anders dan je denkt. Erg fijn en leest vlot door. Ik moet nu toch maar echt aan deel 3 gaan beginnen!