Recensie: Dorsvloer vol Confetti – Franca Treur

Originele titel: Dorsvloer vol Confetti
Auteur: Franca Treur
Uitgever: Prometheus
Verschenen: 2009
Genre: roman
ISBN: 9789044610239

Ik was opzich goed te spreken over het nieuwste boek van Franca Treur, de Woongroep. Dat ik nu ook wel eens haar andere boek moest gaan lezen en die zag ik per toeval weer in de bibliotheek liggen. Het vreemde vond ik echter wel dat deze bij de young adult boeken lag, evenals Fahrenheit 451 trouwens. Een beetje vreemd naar mijn mening. Maargoed, ik heb hem ontdekt en ben na wat andere boeken begonnen in Dorsvloer vol Confetti.

s’ Winters zijn de zondagen het snelst voorbij. Als de dominee om vier uur de middagdienst afsluit met de zegen voor weer een hele week, vliegen ze alle zeven naar het fietsenhok. Om de poten te breken, zegt de vader. Daar komen nog eens ongelukken van. Dat zegt hij altijd: Daar komen nog eens ongelukken van. Net als: Als je brokken maakt, ik betaal niks hoor.

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorps roddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie.

Ik ben zelf totaal niet religieus opgevoed, maar toch leek dit me een interessant boek. Al moet ik zeggen dat het geloof wel echt in extreme mate voorkwam in dit boek. Wat ik wel een groot voordeel vond is dat dit boek autobiografisch is en Katelijne is dus het alter ego van Franca Treur zelf. De puberende dochter van een Zeeuwse boer. Katelijne probeert zichzelf in dit boek te bevrijden uit de wurgende greep van haar orthodoxe omgeving.. het is voor haar een kwelling, ze mag minder dan haar andere leeftijdsgenoten. Maar mag dit wel, beland ze dan niet in de hel?

Ze is slim en haalt boeken onder het bed van haar broer vandaan om stiekem te lezen, want eigenlijk mag dit niet. Toch komt Treur niet raar over tegenover de familie en zet ze ze niet voor schut. Toch miste ik in dit boek spanning en diepgang, maar dit komt waarschijnlijk omdat het autobiografisch is. De hoofdstukken sluiten niet goed aan en sommige zinnen zijn echt heel lang.

Het idee is goed en mooi, maar toch boeide het me niet heel erg. Wel is het misschien leuk om te weten dat hier binnenkort ook een film van komt, op 18 september om precies te zijn. Bekijk hieronder de trailer.

bingochallenge icon copy