Recensie: Doodsvlucht – Bear Grylls

doodsvluchtTitel: Doodsvlucht (deel 1 van Will Jaeger)
Originele titel: Ghost Flight
Auteur: Bear Grylls
Uitgever: The House of Books
Genre: thriller, avontuur
ISBN: 9789044347418

Ik ben sowieso al wel fan van Bear Grylls en wil uiteindelijk al zijn boeken hebben gelezen. Ik ben dus begonnen met dit boek, het eerste deel van de Will Jaeger reeks. Ik ben benieuwd hoe deze avontuurlijke man schrijft.

Een moeder en kind worden wreed ontvoerd vanaf een besneeuwde bergrug. Een loyale soldaat wordt gemarteld en vermoord in de afgelegen Schotse Hooglanden. Een mysterieus oorlogsvliegtuig met een dramatisch geheim wordt ontdekt in de jungle van de Amazone. Deze gebeurtenissen ontketenen een krankzinnige race om een complot te stoppen dat zijn oorsprong vindt in de donkerste dagen van nazi-Duitsland. Slechts één man is geschikt voor deze taak: Will Jaeger.

Ik ken Bear Grylls natuurlijk van zijn geweldige tv-programma’s zoals Bear Grylls: Escape from Hell en Ultimate Survival. Als je dat nog nooit hebt gezien raad ik je aan om het te kijken. Je moet wel tegen een beetje gorigheid kunnen, aangezien hij regelmatig zijn eigen urine drinkt en eieren inclusief schil nuttigt voor de proteïnes. Het is een aparte man inderdaad, maar ik kan er altijd wel om lachen plus dat hij je ook nog handige trucjes leert over hoe je bijvoorbeeld uit drijfzand kan komen.

Grylls heeft een behoorlijke opmars gemaakt. Hij heeft eerst bij de SAS gezeten, heeft zijn rug gebroken door een parachutesprong. En nu verteld hij iedereen hoe je moet overleven in het wild. Hij schrijft ook boeken zoals dit boek Ghost Flight, die tot mijn grote vreugde dus vertaald is door The House of Books. En inderdaad ook in dit boek is Grylls even goor als altijd, hij verteld vieze dingen in alle geuren en kleuren en dat past gewoon ontzettend bij hem. Ik vind het gewoon leuk dat het zo eigen is, je merkt gelijk dat je een boek leest geschreven door Bear Grylls.

Het boek gaat over Will Jaeger een man die vast zit op het eiland Bioko, vlakbij de kust van West-Afrika. Daar krijgt hij klappen van een gevangenisbewaarder en weet hij te ontkomen samen met een vriend en hij gaat naar Londen. In Londen had Jaeger een survivalbedrijf die erg succesvol was totdat hij zijn leven ineen zag storten. Zijn vrouw en kind zijn namelijk ontvoert en hij wist zich geen raad meer. Bij een nieuwe opdracht wordt Jaeger naar het Amazone oerwoud gestuurd. Daar is hij leider en zijn missie is een oud vliegtuig onderzoeken met een geheime lading. Het wordt als een groot geheim van de Tweede Wereldoorlog gezien. Ook is er een tv-ploeg aanwezig om alles vast te leggen. Maar als het gezelschap in de buurt van de plek probeert te komen worden ze telkens gedwarsboomd. Echt een spannend boek en je wilt weten wat hier achter zit.

In alles wat er in dit boek voorkomt merk je dat het door Bear Grylls is geschreven, hij schrijft alles in detail en kan survivaltechnieken precies vertellen. Hierdoor komt het geheel erg geloofwaardig over en lijkt het geen ‘Mission Impossible’. Soms is het wat goor hier en door of krioelt het van de beestjes, daar moet je tegen kunnen. Maar de liefhebber zal zich met dit boek echt amuseren. Ook van dit fictie boek kun je het een en ander opsteken door de informatie en de technieken die voorbij komen. Je wilt gewoon weten hoe alles af zal lopen.

De personages zijn erg geloofwaardig, je kan er echt van genieten. Spannende gebeurtenissen en perfect beschreven personages zorgen voor het totaalplaatje.

Geweldige thriller met avontuurlijke evenementen dat toch geloofwaardig weet over te komen, de magische mix! Ik kijk nu al uit naar deel twee.