Recensie: De Zonderlinge Avonturen van het Geniale Bommenmeisje – Jonas Jonasson

dezonderlingeavonturenvan..Titel: De Zonderlinge Avonturen van het Geniale Bommenmeisje
Originele titel: Analfabeten som kunde räkna
Auteur: Jonas Jonasson
Uitgever: Signatuur
Genre: literatuur
ISBN: 9789056724542

Na het lezen van De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween vond ik wel toepasselijk om ook het tweede boek van Jonas Jonasson te lezen. En de beste man is blijkbaar gek om lange titels, want deze heet De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. En ik hoop weer een beetje op diezelfde humor.

Atoombommen, Mossad en Zweedse politie, een drankzuchtige ingenieur, een kussenfabriek, een kist antilopevlees, een domme, impulsieve broer: Jonas Jonasson mengt deze ingrediënten – en nog veel meer – onnavolgbaar door elkaar tot een verhaal dat vooral géén gewoon verhaal wil zijn. In hoog tempo volgen de verwikkelingen elkaar op en in voortvarendheid en slimheid doen Nombeko en Holger 2 niet onder voor de 100-jarige Alan uit De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

Echt weer een geniaal boek uit Jonasson’s hand. Hij krijgt alles voor elkaar en kan er ook nog mee weg komen blijkbaar. In de eerste helft van dit boek zijn er twee verhaallijnen, die totaal los van elkaar zijn te zien. De ene speelt zich af in Zuid-Afrika, waar bommenmeisje Nombeko zichzelf ontwikkelt en op een gegeven moment als asielzoeker in Zweden terecht komt. Het andere verhaal gaat over een familie in Zweden met twee zoons waarvan er eentje in contact probeert te komen met de premier. Op een gegeven moment komen de verhaallijnen toch samen. Het is echt een heel apart boek te noemen. De gebeurtenissen zijn natuurlijk niet heel realistisch, maar dit maakt het juist leuk in dit boek. Er zit weer de nodige humor in, maar toch niet dezelfde als in die van De 100-jarige man.. Een leuk boek, alleen kan het net niet tippen aan zijn eerste boek.