Recensie: De Woongroep – Franca Treur

Originele titel: De Woongroep
Auteur: Franca Treur
Uitgever: Prometheus
Verschenen: 2014
Genre: Roman
ISBN:  9789044616583

Toen ik deze cover zag was ik op de een of andere manier alweer aangetrokken, want wat schuilt er achter haar mysterieuze gezicht? Ik wist daardoor eerst ook nog niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Maar toch ben ik blij dat ik hem mocht lezen voor Prometheus als e-book exemplaar. Hier lees je de beschrijving:

Zoek je bestemming! Maak iets van je leven! Maar wat doe je als je werk net zo goed door iemand anders kan worden gedaan en je verder nergens een speciaal talent voor hebt? In het gootsteenkastje heb ik een leeg olijvenpotje gevonden. `Kijk, dit ben ik! Ik loop terug naar de bank en draai het deksel los. Ik geeuw hard in het potje en doe het meteen dicht. Met mijn vingers aan het deksel zwaai ik ermee in Eriks gezicht. `Hier: Elenoor Jansen, 28 jaar oud, contentmanager. Erik denkt zijn vriendin wel een voller leven te kunnen bieden: hij wil samenwonen en kinderen. Maar Elenoor solliciteert in plaats daarvan naar een plek in een idealistische woongroep, gevestigd in een voormalig weeshuis in Amsterdam-Oost. Want hoe kun je je beter thuis voelen op de wereld, dan door haar te willen verbeteren?

Het laat vooral veel dingen zien over het leven.. hoe sta je erin, wat ga je mee doen en wat doe je om er te komen? Want je aanpassen aan een ander is een belangrijk punt. Ik moet zeggen dat ik meer spanning had verwacht van dit boek, maar toch bleef ik doorlezen dus op de een of andere manier grijpt het je wel. De eerste helft van het boek is dan ook zo goed als niet spannend, maar wel leuk om de personages te leren kennen en meer een beeld te krijgen van de situatie binnen de woongroep. Het tweede bouwt wel op qua spanning, maar net niet hoog genoeg helaas. En daardoor leest het ook wat vlotter door. Het is een goed boek, maar als het net eventjes wat meer spanning had gehad was het zo goed als perfect geweest. Ik ben benieuwd naar Franca’s volgende boek en ik ga haar eerste roman Dorsvloer vol Confetti ook nog lezen!