Recensie: De Wonderbaarlijke Reis van de Fakir die Vastzat in de Ikea-kast – Romain Puértolas

ikea-kastTitel:De Wonderbaarlijke Reis van de Fakir die Vastzat in de Ikea-kast
Originele titel: L’extraordinaire voyage du fakir qui était resté coincé dans une armoire Ikea
Auteur: Romain Puértolas
Uitgever: Bezige Bij
Genre: literatuur
ISBN:9789085425649

Wie is er nou eens niet toe aan een heerlijk humor boek? Ik heb daar dus echt soms behoefte aan. Toen ik laatst met mijn broertje in de bibliotheek was toen wijste hij gelijk dit boek aan. ‘Is dat niet wat?’ zei hij grinnikend kijkend naar de titel. Ik had wel eens eerder van dit boek gehad, maar nooit er echt bij nagedacht om hem echt te gaan lezen. Maar omdat die ogen op de voorkant me zo nieuwsgierig aankeken belandde hij toch in mijn tasje.

Ajatashatru Lavash Patel is een in het grijs geklede hindoe uit Rajasthan met piercings en een snor. Beroep: fakir, maar eigenlijk oplichter. Op een dag gaat hij op weg naar het doe-het-zelfmekka, het Lourdes van de gebruiksaanwijzing – de IKEA – met het doel een nieuw spijkerbed aan te schaffen. Eenmaal in het dichtstbijzijnde IKEA-filiaal aangekomen doet hij alsof hij thuis is en installeert zich ongegeneerd in een modelinterieur. Hij besluit de nacht door te brengen in een kast, die wordt ingepakt en met een vrachtwagen vol clandestiene Soedanezen naar Engeland wordt vervoerd. Zo begint een onwaarschijnlijke reis langs vele landen. De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast is een bruisende en komische roman waarin de grote problemen van onze tijd op een luchtige en treffende wijze worden gepresenteerd.

Ik vond dit weer zo’n grappig boek. Het zijn natuurlijk niet echt literaire hoogstandjes, maar wel leuk vermaak. Ik moest zelfs meerdere malen hardop lachen. Het hoofdpersoon echt geniaal en zo grappig, maar hij was ook wel een meesterlijke oplichter. Vooral toen de kast op transport werd gezet naar Engeland en van de leuke scene op het vliegveld van Barcelona kreeg ik echt de slappe lach. Het is natuurlijk een humoristisch boek, maar heeft ook zeker wel meer dan dat in zich. Het boek is vanuit de derde persoon geschreven en eigenlijk past dit er juist heel goed bij. De komische situaties volgen elkaar in rap tempo op en er zit een leuk verhaal achter. Een zeer vermakelijk boek dus, een aanrader.