Recensie: De Wolf van Wall Street – Jordan Belfort

9200000016321131Titel: De Wolf van Wall Street
Originele titel: The Wolf of Wall Street
Auteur: Jordan Belfort
Uitgever: Querido
Genre: Thriller
ISBN: 9789021450766

Ik had gehoord dat de film hiervan met Leonardo di Caprio echt heel grappig en goed zou zijn. Helaas heb ik de film nog niet gezien, maar ik was zoals gewoonlijk wel weer erg nieuwsgierig naar het boek hiervan. Het is een autobiografisch boek, dus dan denk ik wel extra na bij het lezen van een boek en probeer ik me in te denken hoe het voor het persoon zou zijn geweest. Hoe zou het leven zijn van iemand die op Wall Street werkt en dan vooral wanneer hij er eigenlijk een potje van maakt.

Het is veel gemakkelijker om rijk te worden als je je niet aan de regels houdt, zei Jordan Belfort tegen een verslaggever van The New York Post. En hij wist waarover hij sprak: de voormalige effectenmakelaar bracht tweeëntwintig maanden in de gevangenis door, nadat hij was veroordeeld wegens een grootscheepse verzekeringsfraude die meer dan 200 miljoen dollar opleverde. In De wolf van Wall Street vertelt Jordan Belfort het verhaal van corrupte bankiers en maffiabazen, en van beurshandelaren die zichzelf verrijken zodra de gelegenheid zich voordoet. Zijn autobiografie, die zich laat lezen als een spannende roman, verschijnt in veertig landen in vertaling en wordt nu verfilmd door topregisseur Martin Scorsese.

Het is dus een waargebeurd verhaal, dat is best wel moeilijk in te denken op zich toen ik dit boek uit had. Maar toch geeft dit boek een interessante kijk in de wereld van de hele rijke mensen. Het is daarom voor de gewone man ook niet voor te stellen dat ze daar onder ‘arme wijken’, huizen van ‘slechts’ een miljoen verstaan en dat je bijvoorbeeld in een Ford rijdt in plaats van een Ferrari of een Porsche. Met geld kun je alles, daar komt dit boek een beetje op neer. Jordan heeft er alles mee gedaan waaronder kleding, huizen, auto’s, drugs en hoeren mee betaald. Hij heeft geld als water en bedriegt zijn vrouw. Dat die man zo heeft geleefd!

Hij geeft heel veel prijs over de schokkende praktijken op Wall Street van beursfraude en het gemak waarmee je geld kunt wegsluizen, met de geweldige medewerking van de buitenlandse banken. Toch worden zijn oplichterspraktijken ontdekt en wordt hij veroordeeld voor 22 maanden gevangenisstraf.

Knap dat hij zo zijn verhaal heeft verteld en eigenlijk de waarheid tegemoet ziet door te vertellen over zijn verslaving aan geld, drugs en seks. Een goed boek, maar toch blijf ik het idee houden dat het hier en daar wat gedramatiseerd is. Maar toch ga je je afvragen, maakt geld echt wel gelukkig?