Recensie: De Vijfde Golf – Rick Yancey

9200000011326181Titel: De Vijfde Golf (deel 2 The Fifth Wave)
Originele titel: The 5th Wave
Auteur: Rick Yancey
Uitgever: A.W. Bruna uitgevers
Genre: young adult, dystopian
ISBN: 9789400502970

Ik keek al langere tijd uit naar dit boek. De dystopische/post-apocalyptische verhalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch ben ik weer benieuwd naar iedere nieuwe release. In ‘De Vijfde Golf’ wordt de wereld overvallen door buitenaardse wezens, die misschien wel dichter bij ons staan, dan we denken. Ik vindt dit concept zeer vernieuwend overkomen. Ik hou wel van aardmannetjes ofzo en dan een beetje in een horrorscene.

‘Soms denk ik dat ik de laatste mens op aarde ben. Dat betekent dat ik de enige mens in het universum ben. Dat is onzin, ik weet het. Ze kunnen niet iedereen gedood hebben… nog niet.’

De eerste golf: alle elektriciteit valt uit
De tweede golf: een enorme tsunami
De derde golf: een afschuwelijke epidemie
De vierde golf: achterdocht – wie kun je nog vertrouwen?
De vijfde golf…

De zestienjarige Cassie heeft niemand meer: haar ouders zijn als gevolg van de buitenaardse invasie overleden en haar broertje Sam van vijf is meegenomen door een groep militairen, zogenaamd om hem te beschermen. Op de vlucht voor de buitenaardse wezens, wil Cassie koste wat kost Sam redden. Maar hoewel ze zich had voorgenomen om niemand meer te vertrouwen, kan ze het niet alleen…

Dit was echt een boek waarvan ik heb genoten.  Er zijn op zich genoeg boeken over buitenaardse wezens, maar nog niet echt voor young adults dus dat sprak me ontzettend aan. Iedere golf laat weer een spoor van vernielingen achter om de mensheid uit te willen roeien, maar de echte reden hiervoor komt niet echt naar boven. Ik vindt het concept over golven wel heel erg tof gedaan, de vijfde golf wekt de meeste interesse. Het boek draait om vier personen: Cassie, Ben, Evan en Cassies broer Sam.

Het verhaal is opgedeeld in delen, naast de hoofdstukken, dit wordt vanuit diverse perspectieven beleeft. Ieder heeft hun eigen achtergrond en reageert ook op hun eigen unieke manier, dit is erg leuk om te leen. Wat ik iets minder vond zijn dat sommige gebeurtenissen en ontmoetingen iets te ongeloofwaardig over komen. Zoals het punt dat Cassie en Ben elkaar uit het oog verliezen, maar Ben komt toevallig in aanraking met Sam, de broer van Cassie.

Het einde was vrij open en abrupt, ik heb dus ook wel zin in deel 2. Kortom, ‘De Vijfde Golf’ is een spannend verhaal, met veel duistere elementen die me wel aanspreken. Ondanks de toevalligheden ben ik nieuwsgierig naar deel 2.