Recensie: De Val van Vijf – Pittacus Lore

devalvanvijfTitel: De Val van Vijf (deel 4 van de Loriën Kronieken)
Originele titel: The Fall of Five
Auteur: Pittacus Lore
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 9789400503519

De Val van Vijf is alweer het vierde deel van de Loriën Kronieken-serie. Een serie waarvan ik zeker geen spijt heb dat ik hem gelezen heb. Wat mij betreft dus ook echt een aanrader, bij deel 4 valt dat wel te zeggen vind ik.

De Gardes zijn eindelijk herenigd, maar zijn ze wel uit het juiste hout gesneden om de strijd tegen de Mogadoren te winnen?

John Smith, Nummer Vier, dacht dat alles zou veranderen zodra ze elkaar hadden gevonden. Ze zouden niet langer hoeven vluchten. Ze zouden de Mogadoren bestrijden. En ze zouden winnen. Maar hij vergiste zich. Na hun confrontatie met de Mogadoorse heerser, waarbij ze bijna werden vernietigd, weten de Gardes dat ze compleet onvoorbereid zijn en ze kansloos zullen worden overtroefd. Nu houden ze zich schuil in het penthouse van Negen in Chicago, waar ze zich beraden op hun volgende zet.

Ze zijn sterk, maar nog niet sterk genoeg om het tegen een heel leger op te nemen, ondanks de terugkeer van een oude bondgenoot. Om hun vijand te kunnen verslaan moeten ze hun Erfgaven beheersen en als team leren samenwerken. Maar belangrijker nog, ze zullen de waarheid over de Ouderlingen en hun plan voor de overlevenden van de planeet Loriën moeten zien te achterhalen.

Wanneer ze van Nummer Vijf een teken krijgen, weten ze dat ze dicht bij een hereniging zijn. Of is het een valstrik? De tijd dringt en het enige wat ze zeker weten, is dat ze Vijf moeten zien te vinden voordat het te laat is.
Deze strijd zullen ze niet verliezen. Loriën zal herrijzen.

Ook dit boek leest weer weg als een trein. Het boek is absoluut niet los te lezen van de rest van de serie, dan zou je namelijk ontzettend veel missen en dat maakt het gewoon veel minder leuk om te lezen en je zal er waarschijnlijk ook minder van begrijpen. In de zoektocht naar nummer vijf krijgen ze hulp van iemand die je niet een, twee, drie zou verwachten. Maar omdat ze niet veel tijd hebben moeten ze wel door. De mogadoren zitten achter hun aan en ze moeten opschieten. Maar is iedereen om hun heen verder wel te vertrouwen? Tijdens deze timerun kom je erachter, want zo voelde het een beetje. De spanning is om te snijden en je wilt gewoon weten hoe het allemaal verder gaat. Je voelt gewoon ook helemaal mee met de personages, de mysteries en de argwaan. Wat mij betreft een geslaagd vierde deel van deze serie. Ik ben benieuwd naar deel vijf.