Recensie: De Test – Joelle Charbonneau

De test van Joelle Charbonneau deel eenTitel: De Test (De Test – deel 1)
Originele titel: The Testing  (The Testing – book 1)
Auteur: Joelle Charbonneau
Uitgever: Karakter Uitgevers
Genre: Young adult, avontuur, dystopian
ISBN: 9789045207933

Ik was echt heel erg benieuwd naar dit boek, want iedere keer als ik in onze plaatselijke boekenhandel kwam lachte een exemplaar van De Test me aan en daarnaast lag dan het pasverschenen tweede deel van de trilogie. Ik vind de cover alleen al aanlokkelijk met die shinyness. Maar nu ik in goede contacten ben met diverse uitgevers kon ik voor Karakter Uitgevers een prachtig exemplaar van zowel De Test als De Studie ontvangen om te recenseren. Geweldig!

De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan De Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor De Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land. Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar De Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Kan Cia de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

Dit boek was op Goodreads bij vele mensen goed ontvangen en zou echt iets zijn voor mensen die fan zijn van de Hongerspelen en de Divergent-trilogie. Dat soort teksten wekken zowel nieuwsgierigheid op als vraagtekens, want ik vind elk boek uniek in zijn soort.

Ik dacht in het begin wel even.. is dit het? Maar zodra je iets verder komt, schiet het tempo ook ineens de lucht in. Het was daarom ook erg moeilijk om het boek weg te leggen, omdat er telkens wel weer iets nieuws gebeurde en je benieuwd was wat er zou gaan gebeuren.

Soms vond ik het verhaal wel eens wat ongeloofwaardig over komen, zoals je sexy gaat kijken als je een tak van zeven centimeter in je rug hebt zitten. Ook leek het wel erg veel op de Hongerspelen, dat is wel een beetje een rip-off dus maargoed dat valt wel te doorzien. Toch vond ik het wel een beetje jammer en daarom krijgt dit boek net niet de volle vijf sterren.

Ik ben al begonnen in De Studie en vind dit boek erg goed tot nu toe, ben benieuwd wat dit boek voor een cliffhanger gaat achterlaten.