Recensie: De Studie – Joelle Charbonneau

Originele titel: Independent Study  (The Testing – book 2)
Auteur: Joelle Charbonneau
Uitgever: Karakter Uitgevers
Verschenen: 2014
Genre: Young adult, avontuur, dystopian
ISBN: 9789045204154

Na De Test was het natuurlijk ook de beurt aan het tweede deel van deze fantastische trilogie en dat was De Studie. Ik moet zeggen dat dit toch echt wel een hele goede serie met boeken is. Dit boek laat je niet meer los en ik heb dit boek dan ook in één ruk uitgelezen, een goed teken! En ik kan jullie nu alvast verklappen dat ik benieuwd ben naar het laatste deel Het Examen, maar dan moeten we toch nog even wachten op een Nederlandse vertaling die verwacht wordt in juli dit jaar.

Malencia Vale heeft in deel 1 van De Test-trilogie de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu een van de twintig uitverkorenen die mogen studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator?

Achterdochtig geworden, probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit, en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie…

Je gaat weer verder met waar je met het eerste deel, De Test bent gebleven. Cia en de overgebleven kandidaten worden ingedeeld op een campus waar ze beginnen aan één van de vijf studierichtingen. Dit ter voorbereiding voor het examen, wat dan in deel 3 zal verschijnen van de trilogie. Ze moeten een ontgroening ondergaan en aan de hand van de opdrachten en wat ze daarvan maken worden ze in één van de studierichtingen ingedeeld. Cia wordt ingedeeld voor de afstudeerrichting politicologie en dat komt door haar leiderschapskwaliteiten, Cia zit met de handen in het haar als ze hier achter komt want het was niet wat ze wou en ook krijgt ze nog eens een ontzettend zwaar vakkenpakket en moet ze stage lopen bij president Collindar, waardoor ze meer vrijheid krijgt en achter dingen komt die zich op de Campus afspelen.

Het verhaal zuigt je echt weer in het boek en ik vindt dit boek eerlijk gezegd nog beter dan het eerste deel aangezien hier niet echt ongeloofwaardige dingen in voor komen. De schrijfstijl van Charbonneau is ook echt heel goed en elk hoofdstuk heeft een aparte ondertoon qua spanning, echt heel goed gedaan. Je leeft echt mee met het gevoel van de personages op de campus. Ik bleef maar doorlezen en dat wil wat zeggen als ik een boek van 380 pagina’s in één dag uitlees. Ik kan echt niet wachten op het derde deel, want die is er helaas ook nog niet in het Engels maar hij komt wel iets eerder dan de Nederlandse dus ik denk dat ik die stiekem toch ga halen als hij is verschenen. Ik ben namelijk heel erg benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen! En ik heb gelezen dat er ook een film van komt volgend jaar, dus nog iets om naar uit te kijken!