Recensie: De Parttime Junkie – Renee Kelder

Originele titel: De Parttime Junkie
Auteur: Renee Kelder
Uitgever: Prometheus
Verschenen: 2014
Genre: Roman, waargebeurd
ISBN:  9789044625288

Toen ik de titel van dit boek zag, dacht ik gelijk dat het wel een heftig verhaal moest zijn en niks is minder waar. In dit boek vertelt Renee Kelder namelijk haar eigen bewogen en ongelooflijke levensverhaal. Namelijk dat ze toen ze jonger was verslaafd was aan de drug GHB, in dit boek lees je pas echt wat daar de uitwerking van kan zijn. Ik heb zelf gelukkig nooit met drugs te maken gehad en dat wil ik natuurlijk ook niet, maar een autobiografisch verhaal hierover lijkt me gewoon weg leerzaam en interessant. Ook omdat het niet een fictieboek is, je probeert je in te leven maar dit verhaal is zo heftig dat het me te boven ging.

Renee Kelder groeit op in een liefdevol, hoogopgeleid en vrijzinnig gezin. Ze kijken naar de vpro, rijden een Volvo en wonen in een keurige buurt in Heemstede. Een gezin waar je veel van verwacht, maar niet dat de jongste dochter vanaf haar negentiende zwaar verslaafd raakt aan ghb. Zes jaar lang leidde Kelder een onwaarschijnlijk dubbelleven, want ondanks haar vernietigende levensstijl vol drank en drugs studeerde ze ondertussen braaf in vier jaar af, ging ze nog trouw naar haar museumclubje en werkte ze in de verslavingszorg _ de perfecte dekmantel. Niemand had iets door.
De parttime-junkie is het openhartige, spannende en ongelooflijke verhaal van een meisje dat kon liegen als geen ander, maar dat uiteindelijk vooral zichzelf voor de gek hield. Hiermee sluit Renee Kelder haar dubbelleven en haar drugsverleden definitief af.

Toen ik dit boek uit had, besefte ik me wat een normaal en gestructureerd leven ik zelf eigenlijk heb. Ik heb geen problemen, maar gewoon iemand die lekker blogt, etc. Maar ik ben echt heel blij dat ik dit boek heb gelezen. Dan zie je pas in hoeveel geluk de schrijfster heeft gehad dat ze dit eigenlijk op het nippertje heeft overleefd. Het is een spannend en goed verhaal en het is gebracht zodat iedereen het begrijpt, maar toch met open mond achterblijft nadat ze het gelezen hebben. Ik kan dit boek echt aanraden, ook als het onderwerp je misschien niet zoveel interesseert. Daarom geef ik dit boek 5 sterren.

Ik heb hieronder nog een boektrailer geplaatst, wat ik normaal gesproken eigenlijk nooit doe maar deze is de moeite waard.