Recensie: De Overgave van Floor – Renee van Amstel

Originele titel: De Overgave van Floor
Auteur: Renee van Amstel
Uitgever: Karakter
Verschenen: 2012 (heruitgave 2014)
Genre: erotiek, roman
ISBN: 9789045204192

Ik moet eventjes bekennen dat ik nog nooit eerder een erotische roman heb gelezen. Ja, misschien een paar bladzijdes van Vijftig Tinten Grijs, ik heb zelfs de trilogie in zijn geheel in de kast staan omdat ik die een keer gewonnen had. Maar nog steeds niet gelezen. Waarom? Gewoon omdat het genre me totaal niet aanspreekt eigenlijk. Het is in principe allemaal hetzelfde cliché namelijk, een rijke man met een vrouw die van ruige seks houdt. Het is mij allemaal wat te voorspelbaar als ik in zo’n boek zou beginnen te lezen. De Overgave van Floor heeft een heruitgave gekregen vanwege de film die er bijna aankomt van dit boek, Karakter uitgevers gaven mij de kans om dit boek te lezen.

Floor is een succesvolle high-potential bij een telecombedrijf. Ze is begin dertig, leuk om te zien en gezegend met een gezonde dosis humor en relativeringsvermogen. Op een feestje ontmoet ze Rick, een paar jaar ouder, aantrekkelijk en als registeraccountant bezig met een veelbelovende carrière. Binnen een uur is Floor hopeloos verliefd en binnen een week hebben ze een relatie. Rick is in alle opzichten de ideale man: aantrekkelijk, succesvol, lief en attent. Ze hebben grenzeloze seks.

Gaandeweg ontdekt Floor dat Rick een tot dan toe nauwelijks ontwikkelde fascinatie heeft voor sm. Het begint met de simpele mededeling tijdens een intense vrijpartij dat hij wil dat ze alles voor hem doet. Daarna geeft hij haar opdrachten, onder meer om zich bij hem (alleen bij hem?) te melden in een hotelkamer. Op zijn initiatief bezoeken ze een parenclub. Ze doen dingen waarvan Floor nooit gedacht had ze te zullen doen, maar ze doet het met verbazing, zonder terughoudendheid en met de steeds sterker wordende vraag waar haar eigen grenzen liggen…

En ja, inderdaad weer een rijke knappe man, die Floor per ongeluk ontmoet en waarmee het gelijk klikt. Ik vindt dat zo jammer, waarom komt er niet eens een erotische roman waarbij het een totaal andere verhaallijn heeft. En nee, die zal ik nooit gaan schrijven.. Maar goed, even rond alle clichés heen, was het op zich te doen. Het ontbreekt mij wel aan verhaallijn en diepgang. Het zijn eigenlijk alleen maar avontuurtjes die Rick en Floor beleven en die steeds heftiger worden.

De verhalen rondom de personages zelf lijken totaal op de achtergrond te verdwijnen. Ik kon me daardoor ook niet verplaatsen in Floor bijvoorbeeld, waarom doet ze dit, waarom zegt ze niks, waarom heeft ze geen grenzen, waarom zegt ze geen ‘stop’ als hij te ver gaat.. Allemaal vragen die naar mijn mening vrij onbeantwoord blijven. Ik kan me niet echt in haar verplaatsen.

Maar als je zelf een beetje into de SM bent, dan is dit misschien een erg tof boek en ook een manier om er meer over te weten te komen. Kortom is dit zeker wel een leuk boek om ook eens te lezen voor de afwisseling, maar erotische romans zullen nooit mijn favoriet worden.