Recensie: De opkomst van negen – Pittacus Lore

deopkomstvannegenTitel: De opkomst van negen (deel 3 van Loriënkronieken)
Originele titel: The Rise of Nine
Auteur: Pittacus Lore
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 9789400502079

Ik ben helemaal dolletjes op de boeken van Pittacus Lore en dan met name natuurlijk de Loriënkronieken. Eerst dacht ik dat ik ietwat te oud was voor deze boeken, maar schijn bedriegt. Als ik iets leuk vind, dan vind ik dat gewoon en neemt niemand het me af. Zo ook met deze fantastische serie.

Ik was op de vlucht, hield me schuil en moest vechten om in leven te blijven. Toen onmoette ik John Smith, Nummer Vier. Samen zijn we veel sterker. Maar het duurde niet lang voor we weer afscheid moesten nemen. We moesten de anderen vinden. Ik ging naar Spanje om Zeven te zoeken en ik vond zelfs veel meer… Een tiende lid van de Garde, een meisje dat van Loriën wist te ontsnappen. Ella, Nummer Tien, is jonger dan de rest maar net zo dapper. Nu zoeken we de anderen, en John. Maar de Mogadoren zoeken hen ook. Ze kregen Nummer Een in Maleisië te pakken. Nummer Twee in Engeland. En Nummer Drie in Kenia. Ze kregen mij in New York te pakken, maar ik wist te ontkomen. Ik ben Zes. Ze willen afmaken waar ze aan zijn begonnen. Ze willen ons vernietigen. Ze komen steeds dichterbij.
Wij zijn klaar om te vechten.

De opkomst van negen is alweer het derde deel in de Loriënkronieken serie. De mogadoren (de vijanden) zijn de beschermers op het spoor gekomen. Met drie van de tien hebben ze al weten af te rekenen. Maar de overige zeven willen natuurlijk ontsnappen aan de mogadoren.

Je moet eigenlijk wel deel 1 en 2 hebben gelezen wil je dit derde deel kunnen begrijpen, omdat het echt verder gaat in het verhaal. Er wordt ook regelmatig nog even teruggekeken naar wat er vooraf ging. Wat ook heel handig is als je weer even vergeten bent wat er ook alweer allemaal in het voorgaande deel gebeurd is. Dit boek leest ook weer net zo makkelijk weg als de voorgaande delen. Je ziet gelijk alles voor je zoals het er staat en dat is toch wel ideaal. De beschermers hebben krachten die wij normale mensen niet hebben en ze moeten het ook niet kenbaar maken dat zij meer kunnen dan normale mensen. Het is echter niet alleen het uitschakelen van de mogadoren, maar ook de liefde, verdriet en andere emoties die voorbij komen in dit boek.

Eerlijk gezegd vind ik wel dat deel 1, ‘Ik ben nummer vier’ iets volwassener was geschreven dan dit deel. Niet heel erg, maar dat houdt eigenlijk wel in dat dit deze serie meer gericht is op het jongere publiek. Maar hij blijft leuk om te lezen. In dit boek zien we allerlei dingen die weer gaan leiden tot het uiteindelijke einde en de afrekening met de mogadoren, tenminste dit hoop ik wel. Het is spannend en bevat veel actie, wat het leuk maakt om te lezen en waardoor het lekker snel weg leest.