Recensie: De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird – Brooke Davis

milliebirdTitel: De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird
Originele titel: Lost & Found
Auteur: Brooke Davis
Uitgever: Ambo|Anthos
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789026329517

Toen ik van de uitgever hoorde dat ik eigenlijk als een van de eersten dit boek mocht lezen sprong ik toch wel even een gat in de lucht. Het leek me een geweldige mogelijkheid dus hapte ik erop toe. Dit boek leek me gelijk al leuk toe, vooral door de cover.

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird – Brooke Davis De zevenjarige Millie Bird wordt door haar moeder in een verwarde bui alleen achtergelaten in een warenhuis. De tweeëntachtigjarige Agatha Pantha is sinds het overlijden van haar man het huis niet meer uit geweest en vanachter het raam leeft ze haar boosheid uit op voorbijgangers. De zevenentachtigjarige weduwnaar Karl de Typist ontsnapt uit het verpleegtehuis, op zoek naar avontuur. De drie gaan samen op een roadtrip dwars door Australië. Millie om haar moeder te vinden, Karl om te leren hoe hij een echte man moet zijn en Agatha omdat ze alleen maar wil dat alles weer wordt zoals het ooit was. ‘De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird’ van Brooke Davis is een onweerstaanbare roman. Millie, Agatha en Karl staan op het punt de vloer aan te vegen met alle gangbare conventies en te ontdekken waar het in het leven precies om gaat.

Het is een heel ander soort boek dan ik normaal gewend ben, maar dat maakt het juist leuker om het te beleven. Ik ben namelijk altijd wel in voor eens iets anders en vooral als het boeken betreft. Dit boek gaat over de zevenjarige Millie Bird die door haar moeder wordt achtergelaten in een warenhuis. Dan hebben we ook nog andere personages, zoals Agatha Pantha die niet meer het huis uitkomt sinds het overlijden van haar man. En een weduwnaar Karl de Typist die ontsnapt uit het verpleeghuis. Daardoor moest ik gelijk denken aan de ‘100 jarige man die uit het raam klom en verdween’. Ze gaan met zijn drieën lekker trekken door Australië. Millie probeert haar moeder weer te vinden terwijl Karl een echte man wil worden en Agatha alles weer wil zien worden zoals het ooit was. Het boek heeft hoogte- en dieptepunten en ook de emoties en de keren dat ik hardop heb moeten lachen waren een soort roadtrip op zich. Ondanks dat het niet altijd even geloofwaardig is, is het een geweldig fantasierijk en bewonderenswaardig verhaal. Wat het gewoon echt leuk maakt om te lezen. Het einde was een beetje onverwacht, maar misschien geeft dat wel net die twist die nodig is. Echt een aanrader!