Recensie: De Olifant Verdwijnt – Haruki Murakami

deolifantverdwijntTitel: De Olifant Verdwijnt
Originele titel: 象の消滅
Auteur: Haruki Murakami
Uitgever: Atlas Contact
Genre: literatuur
ISBN: 9789045005591

Ik ben sinds kort lyrisch over Haruki Murakami, zijn boeken zijn gewoon zo magisch. Ik weet niet wat het is, maar de onderwerpen en titels lijken zo normaal en droog, maar er zit echt een achterliggende gedachte achter en dat maakt de boeken zo fantastisch.

Een olifant verdwijnt op raadselachtige wijze uit zijn onderkomen aan de rand van de stad, een pasgetrouwd stel pleegt een overval op een McDonald’s-filiaal en eist dertig Big Macs en een dansende dwerg treedt in het lichaam van een dromende man. Dit is een kleine greep uit de bizarre onderwerpen die in De olifant verdwijnt aan bod komen. In deze bundel verhalen, die zich grotendeels afspelen in de buitenwijken van Tokyo, overschrijdt Haruki Murakami telkens weer de grens tussen droom en realiteit. Met minimale middelen weet hij de alledaagse werkelijkheid iets te kantelen, waardoor er een surreële, magische sfeer ontstaat.

Echt weer een grappig en apart boek. Het bevat eigenlijk allemaal mini-verhaaltjes over van alles en nog wat, zoals dansende kabouter, een overval op een fastfood restaurant en een olifant die in stukken wordt gehakt. Het zijn in totaal zes verhaaltjes, waarvan het er in het Engels toch meer blijken te zijn. Misschien ga ik de dan ook nog maar eens lezen. Een beetje jammer. Maar misschien is het ook wel een selectie van de beste verhalen, want niet echt alle verhalen van deze Japanse vriend, blijken interessant te zijn. Al ondervindt ik dat liever zelf. Het boek was grappig om te lezen, maar ik vond hem minder dan bijvoorbeeld ‘De Kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren’. Meer heb ik er ook nog niet gelezen, dus ik kan niet oordelen over zijn andere boeken. Een leuk boekje die niet al te dik is met grappige verhaaltjes, zo zou ik het omschrijven, maar wel typisch Marukami.