Recensie: De Oceaan aan het Einde van het Pad – Neil Gaiman

9200000015345062Titel: De Oceaan aan het Einde van het Pad
Originele titel: The Ocean at the End of the Lane
Auteur: Neil Gaiman
Uitgever: Boekerij
Genre: roman, fantasy
ISBN: 9789025751173

Dit boek heeft zo’n magisch mooie cover, dat was het eerste wat ik dacht toen ik het zag. Verder heb ik op Twitter gelezen dat iemand dit boek heel erg graag wou hebben, dus ik vroeg me af waar het ongeveer over ging en zette hem op mijn tbr-lijstje. Maar laatst zag ik hem in de bieb staan en vloog ie natuurlijk gelijk mijn tas in, want dit boek moet ik gewoon lezen. Vooral omdat ik een zwak voor mooie covers heb.

Een man op leeftijd keert voor een begrafenis terug naar zijn ­geboortedorp. Na de dienst rijdt hij zijn oude straat in. Het huis waarin hij opgroeide, bestaat niet meer, maar wel staat de oude boerderij er nog waar zijn jeugdvriendinnetje woonde. De familie Hempstock bestond uit Lettie, haar moeder en haar grootmoeder; drie eigenzinnige vrouwen. Vanaf het moment dat hij het erf oploopt, wordt hij overspoeld door herinneringen. Aan Lettie die altijd beweerde dat de vijver in hun tuin eigenlijk een oceaan was, aan haar moeders verbluffende kookkunsten én aan haar grootmoeder, die wel heel levendig over de oerknal kon vertellen. Het voelt alsof hij weer die zevenjarige jongen is, verstrikt in een wonderbaarlijk avontuur dat zijn hele wereld op z n kop zet.  Zoals geen ander het kan, neemt Neil Gaiman zijn lezer meesterlijk bij de hand op een tocht van vergeving, berusting en volwassen worden.

Je moet dit boek wel een beetje lezen, zonder er bij naar te denken dat het op de literatuur afdeling staat, want het is nogal makkelijk geschreven. Toch is dit boek echt heel erg leuk. Je ziet de jeugd van een een volwassene terug als hij in zijn ouderlijk huis is en dus de momenten uit zijn jeugd weer een soort van herbeleefd. Het grootste gedeelte loop je mee met een elfjarig meisje. Terwijl alle kinder-angst en volwassen drama zich met elkaar mengt en afwisseld. Bij dit boek kun je heerlijk wegdromen en het voelt heel apart. Echt een aanrader voor mensen die wel van fantasie en creativiteit houden.