Recensie: De Laatste Liefdesbrief – Jojo Moyes

Originele titel: The Last Letter from your Lover
Auteur: Jojo Moyes
Uitgever: Uitgeverij de Fontein
Genre: roman, romantiek
ISBN: 9789026138027

Van uitgeverij de Fontein mocht ik dit boek als recensie-exemplaar lezen, super bedankt hiervoor. Van Jojo Moyes’ Voor Jou was ik al helemaal te spreken dus ik was super benieuwd naar dit boek.

Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie – zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man – en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief.

In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen…

‘De laatste liefdesbrief’ is een hartverscheurende roman die hedendaagse liefdesperikelen combineert met jaren 60-glamour.

Sterk vind ik altijd de ongegeneerde manier van schrijven die Moyes hanteert. Ze schrijft gewoon op zoals ze het zelf wil zien en hoe ze wil dat de lezer het beleeft. Dit boek leest lekker snel en vlot weg, ondanks dat het best nog wel een dik boek is. De personages weten je diep te raken en zijn zeer goed beschreven. Ellie leeft in de moderne tijd, de twintigste eeuw. Ze is zelfstandig en weet haar eigen keuzes te maken. Aan de andere kant hebben we Jennifer die verkeert in de jaren ’60. Natuurlijk is dit een typisch liefdesverhaal, maar het doet je ook realiseren dat je blij mag zijn dat je nu leeft. Natuurlijk weet je niet beter als je in de jaren ’60 leeft, maar als je dat wel weet hebben we nu toch wel lekker luxe met zijn allen. Het boek laat je dus niet alleen de liefde bijna proeven, maar laat je ook de jaren ’60 beleven. Ik vond de brieven erg leuk om te lezen die Anthony ‘Boot’ en Jennifer naar elkaar toe sturen. Prachtig boek die van mij wel verfilmd mag worden. Een boek die lekker wegleest, een sterk verhaal, boeiend. Ook is de manier waarop de verhalen van Ellie en Jennifer op een bepaald samen komen heel goed bedacht. Ik ga uiteraard niet teveel spoilers vrijlaten. Het is niet oppervlakkig wat ik vooral heel goed vind en wat nog wel eens het geval kan zijn bij sommige liefdesromannetjes. Een geweldig boek en ik kan niet wachten op meer boeken van Jojo Moyes. Ik ga zeker weten de anderen ook nog lezen.