Recensie: De Kraamhulp – Esther Verhoef

Originele titel: De Kraamhulp
Auteur: Esther Verhoef
Uitgever: Ambo Anthos
Verschenen: 2014
Genre: Thriller, literatuur
ISBN: 9789041423696

Ja dit boek heeft me al heel lang aan lopen kijken met de blik ‘lees mij, lees mij!’ Dus heb ik dit boek toch eens gelezen op mijn e-reader. En daar heb ik geen spijt van, want nu ben ik nog nieuwsgieriger geworden naar de andere boeken van Esther Verhoef.

Als Didi na een zware bevalling van haar eerste kindje aan bed is gekluisterd, is ze dolgelukkig met de hulp van de kraamhulp. De baby is lief en gezond, maar Didi’s herstel gaat langzaam.

Miriam, werkzaam bij de politie Rotterdam, kan de plotselinge dood van haar broer niet verwerken. Ze vermoedt kwade opzet van zijn mooie weduwe Hennequin. Tijdens haar zoektocht naar Hennequins verleden groeit bij Miriam de overtuiging dat ze te maken heeft met een levensgevaarlijke psychopate. En juist deze vrouw heeft zich onmisbaar gemaakt in het jonge, kwetsbare gezin…
De kraamhulp beschrijft tien beslissende dagen uit het leven van drie jonge vrouwen.

Ik ben echt zeer te spreken over dit boek, ik kan hem iedereen aanraden die toe is aan een goede thriller. Want eng is het op sommige momenten wel te noemen. De momenten dat Hennequin aanwezig is bij Didi en vooral wanneer ze haar man probeert in te pakken vindt ik echt zenuwslopend en spannend geschreven. Ik moet zeggen dat het verhaal rond Miriam me niet zo trok, maar op het einde wel. Al vond ik het einde een beetje apart vergeleken met de rest van het boek, het kwam in een soort stroomversnelling en het was ineens afgelopen. Het was wel af en alles klopte ook wel, maar toch ging het me net ietsjes te snel. Het plot was niet echt een verrassing, maar zeker leuk om te lezen!