Recensie: De kleine gevangene – Lise Kristensen

dekleinegevangeneTitel: De kleine gevangene
Originele titel: The Blue Door (ook vertaald als The Little Captive)
Auteur: Lise Kristensen
Uitgever: The House of Books
Genre: literatuur, waargebeurd, historisch
ISBN: 9789044347609

De kleine gevangene is een waargebeurd verhaal over een vrouw die in haar jeugd in een jappenkamp heeft gezeten. Het leek me een erg mooi verhaal toe en ik was nieuwsgierig naar wat hier achter zou zitten.

Het waargebeurde overlevingsverhaal van een klein meisje in een Japans krijgsgevangenkamp op Java tijdens de Tweede Wereldoorlog. We hadden de hele dag honger, echt de hele tijd, maar we bedelden en scharrelden en pikten wat, en we verzamelden wat vliegen en muizen om net dat levensreddende beetje extra voedsel te bemachtigen. Java, 1942. De achtjarige Lise leidt een idyllisch leventje. Totdat Java wordt bezet door de Japanners en alle Europeanen gevangen worden gezet. Twee jaar lang verblijft Lise met haar moeder, haar jongere zusje Karin en haar babybroertje Lasse onder de meest erbarmelijke omstan-digheden in een Jappenkamp. Lise bedenkt allerlei manieren om haar familie te beschermen en voor uithongering en gruwelijke wreedheden te behoeden. Haar uithoudingsvermogen en haar wil om te overleven blijken sterker dan het sterkste prikkeldraad. Lise Kristensen werd in 1934 geboren op Java. Na de oorlog studeerde ze in Noorwegen, Duitsland en Engeland, waarna ze begon met schilderen. Haar werk werd in vele landen tentoongesteld. Nu woont Lise met haar echtgenoot in Spanje. Het duurde meer dan vijftig jaar voordat ze haar ervaringen op schrift kon stellen. ‘Hartverscheurend portret van het verlies van onschuld van een kind, door de ogen van het kind zelf.

Ik ben echt weggeslagen door dit boek, het is bijna niet te geloven dat dit een waargebeurd is. Het wordt namelijk verteld als een soort fictieverhaal en dat zou je ook zo geloven als je er niet bij zou weten dat het een waargebeurd verhaal is. En dat is gelukkig ook niet voor te stellen. Het is interessant om de tweede wereldoorlog ook eens van een andere kant te zien, namelijk op Java. Alles veranderde voor de inwoners van Java toen de Japanners het eiland op kwamen marcheren. En zo zie je in dit boek hoe dat zou moeten zijn geweest. Historische verhalen wisten me altijd al wel te boeien, maar in deze vorm had ik ze nog niet gelezen. Eigenlijk heb ik nog nooit iets gelezen over de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een boek dat wel redelijk koest is en vooral braaf, je ziet namelijk niet de verschrikkelijke waarheid. Maar meer op een subtiel vertelde manier dat het niet leuk was. Het is echt geschreven vanuit de ogen van een klein meisje. Het hoofdpersoon heet Lise net zoals de schrijfster zelf. En het heeft voor haar lang geduurd voordat ze over het grootste deel van haar trauma was en om dat op papier te zetten is natuurlijk een nog grotere stap. Erg indrukwekkend en het wist me van begin tot eind te boeien!

Beoordeling: ★★