Recensie: De IJzerprinses – Julie Kagawa

Originele titel: The Iron Daughter
Auteur: Julia Kagawa
Uitgever: Harlequin Young Adult
Verschenen: 2012
Genre: Young adult, fantasy
ISBN: 9789034755841

En daar is dan deel 2 van de Iron Fey serie. Ik vind dit echt een hele toffe serie met boeken, gelukkig heb ik ze nu allemaal zodat ik ook weer snel in de volgende kan beginnen! Het is weer een goede binnenkomer, de cover natuurlijk. De lichte kleuren van deze vind ik echt heel mooi. Maar zou de inhoud weer net zo stunning zijn als bij deel 1?

Mijn naam is Meghan Chase.

Ik ben mijn belofte aan Ash, de Winterprins, nagekomen en ben meegegaan naar het Winterhof. Hoe lang ik daar nu al zit? Geen idee. De tijd verloopt hier anders dan in de gewone wereld, en ik ben overgeleverd aan de grillen van de kille koningin Mab.

Ash heb ik sinds we aankwamen niet meer gezien, dus het ziet ernaar uit dat hij me in de steek heeft gelaten. En ik maar denken dat hij van me hield…

Ondertussen dreigt er oorlog tussen het Zomerhof en het Winterhof na de verdwijning van de machtige Scepter van de Seizoenen. Ik ben de enige die weet dat de scepter is gestolen door de IJzerfae, maar niemand wil me geloven. Sterker nog, alleen Ash en ik hebben de IJzerfae ooit in levenden lijve gezien, dus hij is ook de enige die me zou kunnen helpen.

Ash, waar blijf je toch?

Als ik wil blijven leven, zal ik snel met bewijzen moeten komen, en dat terwijl ik al mijn pas ontdekte magie wel kwijt lijk. Nu kan ik alleen nog vertrouwen op mijn eigen vindingrijkheid. Maar is dat genoeg?

Kan ik, een halfbloed fae, een oorlog voorkomen en Nimmernimmer van de ondergang redden?

Ik werd gelijk weer meegenomen in de wereld van Nimmernimmer. We beginnen in dit verhaal wanneer Meghan haar belofte aan Ash waarmaakt en met hem mee gaat naar het Winterhof. Echter gedraagt hij zich daar aangekomen totaal anders. Wat Meghan niet weet is dat hij dit wel moest doen. Ook maakt ze kennis met zijn niet al te aardige moeder Mab en zijn beide broers, die haar leven daar het er ook niet bepaald gemakkelijker op maken. De IJzerelfen stelen de scepter en doden Ash’ broer, maar zijn andere broer zorgt ervoor dat het lijkt alsof Ash achter deze daad zit. Hierdoor moeten Meghan en Ash toch samen op de vlucht. Want blijkbaar was de IJzerkoning doden niet voldoende, aangezien er weer een nieuwe is. Een oude vijand wil hen plots helpen en samen willen ze scepter vinden en zo een oorlog tussen het Zomer- en Winterhof verkomen. Maar is Meghan in staat op Nimmernimmer te redden?

Ik vond het echt weer een leuk boek, echter vond ik de spanning minder aanwezig dan in deel 1. Meghan’s broertje komt hier bijna niet eens in voor, terwijl het hier uiteindelijk allemaal mee is begonnen. Er komen wel een aantal nieuwe personages voor in dit boek en ook de personages die er al waren zijn goed aanwezig. Ik had echt even vraagtekens boven mijn hoofd op de momenten dat Ash zo raar deed tegen Meghan. Maar als we daar in de loop van het verhaal toch achter komen valt alles op zijn plaats. Kagawa heeft weer een mooi, vlot lopend verhaal geschreven en ik kijk erg uit naar de IJzerkoningin.