Recensie: De IJzerprins – Julie Kagawa

9200000018277192Titel: De IJzerprins (deel 4 van de Iron Fey-serie)
Originele titel: The Iron Knight
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin Young Adult
Genre: Young adult, fantasy
ISBN: 9789034755889

Waaahh, alweer het vierde deel van de Iron Fey serie.. jammer hoor, want dit is het afsluitende deel. Maar gelukkig is er nog wel een spin-off namelijk The Call of the Forgotten, dus kan ik toch nog eventjes vooruit. Ik blijf erbij, als je een toffe fantasy-serie wilt lezen, lees dan de Iron Fey serie. Super tof en maar een tientje per stuk, ideaal. Ik was daarom weer heel benieuwd naar dit laatste deel van de Iron Fey.

Mijn naam, mijn ware naam, is Ashallayn’darkmyr Tallyn.

Ik ben de enig overgebleven zoon van Mab, koningin van het Winterhof. En wat haar betreft, ben ik dood. Mijn verhaal begint, zoals zoveel verhalen, met een meisje…

Als Winterprins zag ik liefde altijd als een zwakte. Maar toen kwam Meghan, half meisje half fae, en dat veranderde alles. Ik werd verliefd op haar en beloofde dat ik haar ridder zou zijn. Een belofte waarvan ze me – om mijn leven te redden – ontsloeg toen Nimmernimmer bijna ten onder ging aan de IJzerfae.

Nu is Meghan de IJzerkoningin, heerseres van een rijk waar Zomer- en Winterfae niet kunnen overleven. Om bij haar te kunnen zijn, zal ik sterfelijk moeten worden. Dus ben ik nu, samen met Puck, met wie ik nog steeds een flinke appel te schillen heb, en die irritante cait sith Grimalkin, die me ook al het bloed onder de nagels vandaan haalt, onderweg naar het Eind van de Wereld.

Daar zal ik de proeven moeten afleggen om mijn ziel te verdienen. Maar de prijs is hoog, en de keuzes die ik moet maken zijn onmogelijk.

Zal ik Meghan ooit nog terugzien?

Hmm.. het eerste wat ik dacht toen ik begon te lezen was ‘ik mis Meghan en ik wil zo graag vanuit haar perspectief lezen!’ Maar toch ik het ook wel eens leuk om vanuit Ash zijn avonturen te lezen. Ook gaat dit boek wat meer in op de band tussen Ash en Puck, wat wat meer diepgang geeft. En je leert Ash kennen van een andere kant, namelijk niet meer alleen de onbevreesde prins. Hij is soms ook wel eens bang en dat geeft duidelijkheid achter zijn personage. Julie heeft weer een prima boek neergezet met haar heerlijke vloeiende schrijfstijl. Er wordt weer een gevaarlijke zoektocht begaan en je denkt daardoor bijna dat het niet goed zal aflopen. Maar toch lijkt het alsof Kagawa teveel beslissingen neemt om de lezer toch maar tevreden te stellen op het eind. Waardoor je bijna niet kan geloven dat Ash het zo makkelijk voor elkaar krijgt.

Al met al, was De IJzerprins een heel tof boek echt een van de beste fantasy series die ik ooit gelezen heb. Nu snel door met De Verloren Prins wat geheel uit het perspectief van Ethan, het broertje van Meghan is geschreven.