Recensie: De IJzerkoningin – Julie Kagawa

9200000011123907Titel: De IJzerkoningin (deel 3 van de Iron Fey-serie)
Originele titel: The Iron Queen
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin Young Adult
Genre: Young adult, fantasy
ISBN: 9789034755865

En dan was het alweer de beurt aan deel 3 van de Iron Fey serie. Echt prachtige boeken. Gelukkig is deze serie nog niet afgelopen want hierna ligt de IJzerprins en de Verloren Prins nog op me te wachten. Het is echt weer een prachtige samenstelling aan kleuren als je voorkant bekijkt.

Mijn naam is Meghan Chase. Ik dacht dat het voorbij was. Dat Ash en ik eindelijk samen konden zijn nu we allebei verbannen zijn uit Nimmernimmer. We hebben een hoge prijs moeten betalen, maar het was het waard. Alleen, is het wel echt voorbij? Hoef ik geen moeilijke keuzes meer te maken? Geen offers meer te brengen voor de mensen van wie ik hou? Nou, niet dus! De valse koning van het IJzerrijk zit achter me aan. Hij is uit op mijn magische krachten. Krachten die ík niet begrijp of kan beheersen, maar die hém oppermachtig zullen maken. Tegelijkertijd blijk ik de enige te zijn die hem kan tegenhouden. De enige die kan voorkomen dat het oprukkende ijzer heel Nimmernimmer vernietigt. Waarschijnlijk krijg ik er spijt van, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens leren hoe ik een zwaard moet vasthouden en hoe ik die magie onder de knie krijg. Eén ding is zeker: het wordt erop of eronder. Voor mij, voor Ash, voor ons allemaal…

Wat me gelijk opviel was dat Meghan ineens een stuk volwassener lijkt te zijn. Ze is niet meer zo heel naïef en ze lijkt een stuk sterker in haar schoenen te staan waardoor ze eindelijk eens wat verstandigere keuzes lijkt te maken. Ook Ash en Puck zijn enigszins een metamorfose ondergaan. Alle personages worden veel beter beschreven, ook het stukje wanneer Meghan haar geheugen weer naar boven drijft. Daardoor krijgt de achtergrond van Meghan een wat meer ingekleurder plaatje. Ze beseft namelijk dat de pianist die ze bij Leanansidhe heeft ontmoet, haar vader is, haar echte vader, Charles. Charles heeft een leuke rol in het boek, niet overheersend maar hij heeft iets wat op de achtergrond blijft zweven gedurende het verhaal. Wat ik ook geweldig vond was de magie van Meghan. Aan het einde van deel 2 werd namelijk de blokkade op Meghans magie opgeheven door koningin Mab. Toch is het niet makkelijk voor haar, er is een manier om haar problemen op te lossen maar daar ligt een hoge prijs tegen.

Het einde is weer bloedstollend spannend, ik moet zeggen spannender dan ooit. De vaart gaat lekker snel, met meer diepgang voor de psersonages. Ik heb het boek in een dag uitgelezen. Dit boek overtreft duidelijk deel 2, die ik net eventjes wat minder vond. Hoe zou dit spannende verhaal aflopen?