Recensie: De Hobbit – J.R.R. Tolkien

Originele titel: The Hobbit
Auteur: J.R.R. Tolkien
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 1937 (heruitgave 2012)
Genre: fantasy
ISBN:9789022564073

Ik ben altijd al een fan geweest van J.R.R. Tolkien en dus ook stiekem wel van De Hobbit. Al moet ik zeggen dat ik nooit het geduld heb gehad voor De Hobbit films. Alleen Lord of the Rings wist me qua films echt te boeien. Maar bij De Hobbit blijf ik niet gefocust, dus dan maar het boek lezen!

Op een dag komen er zomaar dertien dwergen op bezoek bij meneer Bilbo Balings, vergezeld door de beroemde tovenaar Gandalf. Ze komen een feestje vieren in zíjn hobbithol; een afscheidsfeestje welteverstaan. De volgende dag gaat de groep op reis om in het oude Moria een schat te zoeken. Tot zijn grote schrik stelt Gandalf voor dat Bilbo meegaat als het veertiende lid van de expeditie. Voor hij het weet, is hij op avontuur en komt hij in aanraking met trollen, reusachtige wolven, spinnen, aardmannen en niet te vergeten de oude draak Smaug. Zo wordt Bilbo de meest wereldwijze hobbit ooit.

Het is echt een aanrader voor alle fantasie-liefhebbers. Het is een ander boek qua schrijfstijl dan Lord of the Rings, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het oorspronkelijk ook geschreven is als kinderboek. Dus dat maakt wel degelijk een verschil. Ik weet niet hoe ik het boek kan vergelijken met de films, omdat ik deze niet heb gezien. Maar ik heb erg genoten van dit relatief dunne boek ten opzichte van de drie films. Wat ik toevallig wel weet is dat Legolas wel in de film zit, maar niet in het boek. Dus echt vergelijken zou ik ook niet doen. Geweldig boek, en een aanrader voor iedereen die van fantasieboeken houdt of gewoon het boek wil lezen, omdat je fan bent van de films. Ook is dit boek geschikt om te lezen als classic, mocht je dit ooit eens moeten/willen doen. Het originele exemplaar stamt namelijk uit 1937.