Recensie: De Godinnentest – Aimée Carter

9200000010072505Titel: De Godinnentest (deel 1 van De Godinnentest)
Originele titel: The Goddesstest
Auteur: Aimée Carter
Uitgever: Harlequin
ISBN: 9789034755858

Ik heb een paar weken terug het derde deel van deze trilogie binnen gekregen ter recensie. Maar ik begin niet midden in een serie, dus besloot ik dit eerste deel op te zoeken in de bibliotheek. Yeaa, ze hadden hem dus begon ik al snel te lezen. En omdat dit boek niet heel dik is en ook nog eens iets grotere letters heeft dan een gemiddeld boek (vond ik) las ik hem in een dagje uit.

Het is een test die nog geen enkel meisje overleefd heeft. En nu is de beurt aan Kate! Omdat Kates ernstig zieke moeder zo graag terug wil naar haar geboorteplaats, verhuizen ze van New York naar het piepkleine Eden, waar Kate op een nieuwe school moet beginnen – zonder vrienden, zonder familie en met de angst dat haar moeder de herfst niet eens meer haalt. Tot overmaat van ramp toont de plaatselijke hunk belangstelling voor haar, wat de woede van zijn vriendinnetje Ava wekt. Het had Kate dus eigenlijk niet moeten verbazen dat het feestje in het bos waar Ava haar voor uitnodigt, er helemaal niet blijkt te zijn. Wat ze alleen nooit had kunnen voorzien, is dat Ava uitglijdt, met haar hoofd op een steen terechtkomt en doodstil blijft liggen. Maar dan écht dood. Kate heeft nog niet eens tijd gehad om hysterisch te worden wanneer er uit het niets een jongen opduikt – donker en adembenemend knap. Hoe hij het doet, is haar een raadsel, maar hij wekt Ava tot leven en verdwijnt. Maar niet voordat hij Kate een voorstel heeft gedaan: als zij naar zijn landgoed Eden komt en een reeks van zeven testen aflegt, kan ze niet alleen onsterfelijk worden, maar ook een heuse godin en… zijn bruid. En o ja, hij is Henry, de god van de onderwereld, ook wel Hades genoemd. Kate is ervan overtuigd dat hij getikt is, maar toch… Ze heeft met eigen ogen gezien wat hij met Ava deed. Zou hij haar moeder ook kunnen redden? Want in dat geval is ze tot élke test bereid! Alleen… wat als het haar niet lukt?

Ik moet zeggen dat dit boek me zeer positief verrast heeft. Het concept is origineel met de Griekse goden en al ben ik niet zo thuis in die namen, werd ik toch best wel verward. De namen zijn namelijk anders dan de originele Griekse namen, terwijl ze wel dezelfde bedoelingen hebben. Het verhaal zelf zuigt je gelijk op, door de vreemde gebeurtenissen. En de titel geeft eigenlijk al een beetje het verhaal weg, want je weet ongeveer wat er gaat komen. Maar je weet niet hoe dit alles gaat gebeuren, dus dat maakt het alsnog spannend. Toch waren er weer een aantal clichés, zo komt er een hunk voorbij lopen die het gelijk op Kate heeft voorzien, een jaloerse vriendin. Maar op een gegeven moment, kwam er een soort van stop op het tempo te staan, zo voelde het althans. Eventjes is het niet meer zo spannend, maar toch bleef ik doorlezen. En zo blijft dit boek je toch vasthouden. Nu snel door met De Godinnenwraak.